سینما و هنر

۱۸ فیلم بحث انگیز تاریخ سینما | همراه با عکس و توضیحات

۱۸ فیلم بحث انگیز تاریخ سینما

بعضی فیلم ها چنان تاثیر گذارند که تاثیر انها محدودبه سالن سینما و بیننده محدود نمی شود ، بلکه موجی در جامعه ایجاد می کنند و باعث می شوند تا سالها سال از انها یاد شود . بعضی کارگردان های استاد خلق خشونت هستند و این خشونت را به حدی طبیعی خلق می کنند که شما فکر می کنید دارید بخشی از یک مستند را تماشا می کند .نمونه های بسیار زیادی وجود دارد ،پرتقال کوکی ، برگشت ناپذیر همه فیلم هایی هستند که صحنه های خشنشان تا سالها از یاد شما نخواهد رفت.

بیخود نیست که گروهی پس از تماشای فیلم پرتقال کوکی به تقلید از ان و گروه نژاد پرست به خانه مهاجرین حمله کردند و همان وقایع تجاوز را در انجا پیاده کردند. انتخاب فیلم های بحث برانگیز واقعا کار دشواری است ، چون خیلی مسئله سلیقه ای می باشد و ممکن است فیلمی از نگاه عده ای بحث بر انگیز باشد و از نظر عده ای دیگر خیر.

ما تلاش نمودیم ۱۸ فیلمی که به انتخاب منتقدین و مجلات گوناگون بحث بر  انگیز هستند را انتخاب نمائیم.

شماره ۱۸ – کار درست را انجام بده (Do The Right Thing  )

فیلمی از اسپایک لی که پژوهشی عمیق از اختلاف نژادی و نژاد پرستی در بروکلین می باشد ، فیلم جوایز بسیاری گرفت و در بسیاری از دانشگاه ها مورد پژوهش و نقد قرار گرفت ، بعد از این فیلم های جنبش های نزادی بسیاری به راه افتاد .و این فیلم را می توان جز بهترین فیلم های ساخته شده اسپایک لی دونست.

 

۱۸ فیلم بحث انگیز تاریخ سینما

۱۸ فیلم بحث انگیز تاریخ سینما

 

شماره ۱۷ – زندگی شیرین است  (La Dolce Vita )

مردم رم در نهایت شگفتی، شاهد به پرواز درآمدن مجسمه بزرگ حضرت مسیح هستند که با هلی‌کوپتر به سوی واتیکان حمل می‌شود. هلی‌کوپتر دیگری نیز در پی آن است که روزنامه‌نگاری به‌نام مارچلو روبینی برای تهیه گزارش سوار آن است. “مارچلو” به‌رغم جاه‌طلبی‌های ادبی‌اش، با نوشتن مطالب جنجالی و داستان رسوائی‌ها تأمین معاش می‌کند و… برای تماشای فیلم های فلینی نیاز به اشنایی با جهان بینی خاص وی دارید ، استعاره های بسیاری که در فیلم های او می توان یافت ، شاید برای یک تماشاچی عادی این فیلم هیچ بحث برانگیز نباشد ، ولی این فیلم به نقد مذهب می پردازد.از دیگر فیلم های فلینی می توان به آمارکورد و هشت و نیم ، شهر زنان ، رم ، جاده  و….. اشاره کرد.

 

۱۸ فیلم بحث انگیز تاریخ سینما

۱۸ فیلم بحث انگیز تاریخ سینما

 

شماره ۱۶ – ویردیانا (Viridiana )

فیلمی از کارگردان بزرگ اسپانیایی لوئیس بونوئل  ؛ فیلم درباره ی دختری ساده است که تصمیم داره خودش رو به خدمت کلیسا در بیاره و راهبه بشه در همین حال عموی ویریدیانا که مرد بسیار ثروتمند هست نامه ای برای او می فرستد  و ازش دعوت میشه تا به روستای زادگاهش به دیدار عموش بیاد, ویریدیانا علیرغم میل باطنیش راهی میشه اما نکته  مهم شباهت بسیار زیاد ویریدیانا با همسر همین عمو هست که سالها پیش در شب عروسی مرده همین شباهت باعث فکرهای پلیدی می شود …. لوئیس بونوئل در کنار سالوادور دالی اولین هنرمندانی بودند که سورئالیسم را به هنرهای هفت گانه اوردند ، فیلم های بونوئل همواره رد پایی از سورئالیسم را در خود دارند ، مثل میل مبهم هوس ، جذابینت پنهان بورژوازی ، سگ اندلسی  و……

 

۱۸ فیلم بحث انگیز تاریخ سینما

۱۸ فیلم بحث انگیز تاریخ سینما

 

شماره ۱۵ – تصادف (Crash )

فیلم درباره گروهی از جوانان است که از تصادف ماشین ها لذت جنسی می برند ، موضوعی به شدت عجیب ، فیلم ساخته دیوید کراننبرگ می باشد .پس از اکران فیلم موافقان و مخالفان بسیار زیادی داشت .عده ای داستان متفاوت ان را می ستودند و عده ای به خاطر همین داستان ان را سرزنش می کردند. دیوید کراننبرگ کارگردان کانادایی نشان داده است که می داند چگونه از موضوعات جذاب تماشاگر فیلم های هنری بسازد ، و یکی از دغدغه های او در فیلم های نمایش خشونت می باشد.

۱۸ فیلم بحث انگیز تاریخ سینما

۱۸ فیلم بحث انگیز تاریخ سینما

شماره ۱۴ – جن گیر

فیلمی از ویلیام فردکین ، کارگردان انگلیسی تبار سینما ،  هنگام تماشای این فیلم حال بسیاری از تماشاگران بد شد و دچار تهوع شدند ، تا آن زمان چنین فیلمی با چنین درجه خشونت و ترس ساخته نشده بود و هنوز هم الگوی بسیاری از فیلمسازان است و معیاری برای اندازه گیر فیلم های ترسناک شده است.غیرممکن است فیلمی را ببینید که ناخودآگاه با این فیلم مقایسه نشود ، در این فیلم شاهد خونریزی و بیرون ریخت دل و روزده ای نیستیم و حس ترس تنها با موسیقی ، کات ها و بازی بازیگران منتقل می شود.

 

 

شماره ۱۳- آبی گرمترین رنگ است  (Blue is The Warmest Color )

فیلم برنده نخل طلای ۲۰۱۳ شد  و داستان فیلم نگاهی استادانه    به درون زندگی دختری جوان در فراز و نشیب تجربه اولین عشقش دارد.موضوع فیلم شاید به نظر تکراری بیاید اما کارگردان  و بازیگر فیلم آن را طوری به تصویر کشیده اند که تجربه ای استثنایی را رقم می زند.فیلم مخاطب را از مرزهای شهوت فراتر می برد و به هم ذات پنداری با شخصیت فیلم می رساند.ما تنها شاهد زندگی اَدل نیستیم؛ما خود بخشی از زندگی او و در احساسات و تصمیمات او شریک می شویم.

 

۱۸ فیلم بحث انگیز تاریخ سینما

۱۸ فیلم بحث انگیز تاریخ سینما

شماره ۱۲-  توئین پیکز » اتش با من گام بردار ( Twin Peaks: Fire Walk With Me)

واقعا یکی از بدترین خبر های سینما ، خداحافظی دیوید لینچ با کارگردانی و فیلم سازی است ، تصمیمی که امیدواریم شکسته شود ، این فیلم پیش درامدی بر سریالی با همین نام است. اگر به سینمای دیوید لینچ علاقه مندید پیشنهاد می کنیم حتما جاده مالهالند ، مخمل آبی ، بزرگراه گمشده  را تماشا کنید ، داستان های پیچیده ای که نیاز به چندین بار تماشا دارند .

 

شماره ۱۱- سالو (Salò, or the 120 Days of Sodom  )

فیلمی از پیر پائولو پازولینی ، فیلم با صحنه های غیر انسانی و به شدت وحشیانه به نقد فاشیست می پردازد ، هر چه فیلم جلوتر می رود صحنه های خشونت بار جنسی نیز بیشتر می شود  .صحنه های فجیع شکنجه و خشونت موجود در فیلم باعث شدن تا جز بحث برانگیز فیلم های تاریخ سینما باشد.

 

شماره ۱۰ – یک فیلم صربی (A Serbian Film  )

داستان این فیلم درباره ی یک بازیگر میانسال است که قبل از خداحافظی از حرفه بازیگری تصمیم میگیرد در یک فیلم هنری بازی کند، اما به زودی متوجه آن میشود فیلمی که قرار بوده در آن بازی کند یک فیلم با موضوع آزارهای جنسی ، فیلم به شدت ازار دهنده بود و در خیلی کشور های مختلف نمایش آن ممنوع شد ، خشونت  بی حد و حصر موجود در فیلم باعث شدن تا جز بحث برانگیز فیلم های تاریخ سینما باشد. تماشای این فیلم به شدت ازار دهنده است و اعصاب قوی برای تماشای ان نیاز دارید ، در غیر این صورت اصلا به این فیلم را تماشا نکنید ، چون سینمایی تماشا نمی کنید تا از ان لذت ببرید.

 

شماره ۹ – Cannibal Holocaust

فیلم در مورد قبیله ای هست که به آدم خواری مشغول هستند ، فیلم شبه مستند ساخته شده است و به شدت واقعی به نظر می رسد تا انجا که پس از اکران فیلم عوامل فیلم را را به جرم قتل واقعی انسانها بازداشت کردند  و عوامل فیلم مجبور شدند هنرپیشه های واقعی را بیاورند تا دادگاه قبول کند که انها در فیلم کشته نشده اند ، این فیلم هم مخالفان و موافقان بسیار زیادی داشت و خشونت موجود در فیلم باعث شدن تا جز بحث برانگیز فیلم های تاریخ سینما باشد. صحنه های کشتن حیوانات واقعی و ادم خواری به شدت واقعی ساخته شده است.

 

شماره ۸ – ضد مسیح (Antichrist  )

فیلمی از لارنس ون تریر کارگردان دانمارکی  ،  اولین قسمت از سه‌گانهٔ «افسردگی» فون تریر است که دو قسمت دیگرش ملانکولیا و نیمفومانیاک هستند. شارلوت گینزبرگ برای این فیلم برندهٔ جایزهٔ بهترین بازیگر زن از جشنواره فیلم کن شد. فیلم موافقان و مخالفان سر سختی دارد. فیلم های نیمفومانیک فون تریر نیز از باب خشونت و صحنه های اروتیک دست کمی از این فیلم ندارند و در بسیاری از کشور ها نمایش ان ممنوع شده است .

 

شماره ۷ – فارنهایت ۱۱/۹

فیلمی از مایکل مور در مورد اسامه بن لادن و حادثه ۱۱ سپتامبر که سر و صدا زیادی به پا کرد ، این فیلم مستند نشان می داد که چگونه خانواده اسامه بن لادن توسط عربستان و امریکا پرورش یافته است و خانواده انها چه ارتباطات قوی داشتند ، این فیلم همه به خاطر افشاگری هایش موافقان و مخلالفان زیادی دارد و عده ای ان را تئوری توطعه می دانند.

 

 

شماره ۶ – مصائب مسیح (The Passion of the Christ  )

در مورد مسیح فیلم های بسیار زیادی ساخته  شده است ولی هیچ کدام به اندازه این فیلم تاثیر شگرفی بر بینندگان نگذاشتند ، به علت خشونت بیش از حد فیلم ف کلیسا به شدت با ان مخالفت نمود ،ولی مل گیبسون کارگردان فیلم ، نشان داد که کارش را به خوبی بلد است . این فیلم به برهه ای از زندگی عیسی مسیح می پردازد که می خواهند او را به صلیب بکشند و به قدری صحنه های پایانی فیلم واقعی ساخته شده است که این فیلم را در رده فیلم های بحث برانگیز تاریخ سینما قرار می دهد.

 

شماره ۵ –  تولد یک ملت  (The Birth of a Nation (1915) )

این فیلم یک نسخه جدید هم دارد ولی شاهکار گریفیث در آن زمان و امکانات اولیه و سخت فیلمسازی کجا و امکانات حال حاضر کجا ، فیلم به کشتار سیاهان و مشکلات انها می پردازد ، فیلم سرشار از صحنه های خشونت امیز می باشد . و همان زمان نیز سر و صداهای زیادی به پا کرد.

 

 

شماره ۴ –اخرین تانگو در پاریس (Last Tango in Paris)

یکی از شاهکارهای سینما به کارگردانی برناردو برتولوچی ایتالیایی ، فیلم پس از نمایش جنجال های بسیار زیادی به پا کرد ، خودمارلون براندو به تنهایی برای حاشیه سازی کافی بود ، فیلم یکی از درخشان ترین فیلم های برتولوچس شد ، صحنه های عریان خشن موجود در فیلم باعث شد فیلم در برخی کشورها با سانسور و یا عدم نمایش مواجه شود. فیلم پر از صحنههای اروتیک می باشد، و خود مارلون براندو نیز برخی فی البداهه هایی نیز به فیلم اضافه کرده است که بعدا با شکاست هنرپیشه زن فیلم روبرو شد ، به نوعی داستان زندگی خود مارلون براندوی هنرمند بود ، عریانی خشنوت جنسی این فیلم را در رده فیلم های بحث برانگیز تاریخ سینما قرار داده است.

 

شماره ۳ – پرتقال کوکی  (A Clockwork Orange  )

شاهکار ساتنلی کوبریک کارگردان انگلیسی تبار ، هر فیلم او جریان ساز شده است ، شاید در زمان خود قدر دیده نشده است ولی با مرور زمان تبدیل به شاهکاری ماندگار شدند ، حجم خشونت ناشی از نژاد پرستی موجود در فیلم بی سابقه بود .و بسیاری نتوانستند تا انتها فیلم را تماشا کنند. هر چقدر از شاهکاری های استنلی کوبریک بگوییم کم گفته شده است ، فیلم های او همه بحث برانگیز هستند مثل غلاف تمام فلزی ، چشمان تمام بسته ، ۲۰۰۱ اودیسه فضایی ،درخشش و…..

شماره ۲ – ماجرا  (L’Avventura )

باز هم فیلمی از ایتالیا و این بار مایکل انجلو انتونیونی  ،  در گردشى دسته‏ جمعى در یک جزیره‏ى غیرمسکونى، « آنا » ( ماسارى ) ناپدید مى شود و دوستانش به جست‏وجوى او مى‏پردازند. این جست‏وجو محبوب « آنا »، « ساندرو » ( فرتستى ) و « کلودیا » ( ویتى ) را به هم نزدیک مى‏ کند.

 

۱۸ فیلم بحث انگیز تاریخ سینما

۱۸ فیلم بحث انگیز تاریخ سینما

شماره ۱- برگشت ناپذیر

مطمئنا فیلم شماره ۱ این لیست هیچ فیلمی نمی تواند باشد جز فیلم برگشت ناپذیر گاسپارنوئه ، فیلمی در مورد تجاوز و انتقام و شاید طولانی ترین صحنه تجاوز تاریخ سینما و البته طبیعی ترین در این فیلم قرار گرفته است و در انتها نیز صحنه کشته شدن متجاوز به اندازه کافی منزجر کننده هست .گاسپار نوئه کارگردان فرانسوی این فیلم خیلی فیلم های کمی در کارنامه هنری خود دارد ولی همه فیلم های او رگه هایی از این خشونت بی حد و حصر را دارند . فیلم به اندازه کافی تحملش سخت بود ، کارگردان فیلم را به صورت از اخر به اول ساخته است و به همراه حرکت های شدید دوربین که مطمئن شود تهوع و سرگیجه را گرفته اید و تازه فیلم را هم فراموش نخواهید کرد.

 ۱۸ فیلم بحث انگیز تاریخ سینما

 

ترجمه و تهیه شده توسط فروشگاه اینترنتی کادوکارت : بزرگترین مارکت پلیس خرید اینترنتی کادو و هدیه

از این مطلب راضی بودین؟

روی ستاره برای ثبت رای کلیک کنید!

میانگین امتیازات 2 / 5. تعداد نظرات: 3

هیچ نظری ثبت نشده است. افتخار بدین و اولین نفر باشین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.