عجیب و غریب ها

۱۰ مراسم عجیب و غریب در ژاپن

درگذشته که ابزار ارتباطی قوی وجود نداشت و نمی توانستند به راحتی پیامشان را به سایر مردم برسانند ، مجبور بودند به بهانه های مختلف مراسم و آیین هایی ایجاد بکنند که با توجه به فرهنگ آن مردم و میزان پیشرفتشان این فرهنگ ها متفاوت می نمود ،مایاها انسان قربانی می کردند و زرتشتیان دور آتش جمع می شدند و آتش می پرستیدند و هر دین و مسلکی به روش خودش ، کشورهای جنوب شرقی آسیا نیز دارای فرهنگ و رسوم خاص خودشان می باشند ،ولی ما در این نوشته تصمیم گرفته ایم به ۱۰ تا از رسوم جالب و البته عجیب ژاپنی ها بپردازیم ،مردمی که به شدت به سنت ها و گذشته خود احترام می گذارند و فقط دم از تاریخ و فرهنگ چند هزار ساله خود نمی زنند ( ۱۰ مراسم عجیب و غریب در ژاپن )

۱-مراسم پاک سازی :

بیشتر سنت ها و رسوم ژاپنی بر گرفته از مذهب شینتو می باشد رایج ترین آنها آیین تصفیه یا پاکسازی می باشد ، اعتقاد عمومی این است که مردم ذاتا خوب هستند و این آیین های تصفیه، که به طور کل به عنوان هارا شناخته می شوند، می توانند بدن و ذهن همه انواع ارواح بد و آلودگی را پاک کنند. آب و نمک تمیز، رایج ترین مواد پاک کننده برای تصفیه می باشد.پاکسازی معمولا پیش از هر مراسم دیگری اغاز می شود و شاید تا حدودی شبیه وضوی مسلمانان می باشد.منشاء این آیین های تصفیه، با افسانه خدای ایزاناگی هیچیک از میکوتو آغاز شد که قبل از بازدید از همسرش خود را پاک می کرد.

یکی دیگر از روش های پاکسازی رفتن به زیرآبشار با آب سرد می باشد یا حتی رفتن در رودخانه های معروف ژاپن ، ولی معمولا دوبار در سال و به صورت دسته جمعی و در پایان ژوئن یا دسامبر مردم این آئیین را به جا می آورند و دسته جمعی و به صورت برهنه خود را از هرگونه آلودگی پاک می کنند. ( ۱۰ مراسم عجیب و غریب در ژاپن )

 

  

۲- مراسم برکت

وقتی نوزادی متولد می شود اعتقاد دارند طبق مذهب شینتو اعتقاد دارند که کاملا پاک نیست برای همین در ۳۲ امین روز تولدش برای پسران و ۳۳ امین روز برای دختران توسط مادربزرگشان به معبد شینتو برده می شوند.و در آنجا پس از طی مراسمی مورد حمایت خدای شینتو قرار می گرد.و به زندگی انها برکت می دهد.

و سپس زمانی که کودک ۳و۵ و۷ سالش شد دوباره او را به معبد برده و جشن گرفته می شود دلیل انتخاب سنین ۳ و۵ و۷ اعتقاد کشورهای آسیایی شرقی به خوش یمن بودن اعداد فرد می باشد . این جشن هر سال در ۱۴ نوامبر بر گذار می شود و کودکانی که در سنین مربوط هستند حضور پیدا می کنند و نام این جشن هم همان ۳-۵-۷ یا  سیچی -گو – سان می باشد.

(۱۰ مراسم عجیب و غریب در ژاپن)

۱۰ مراسم عجیب و غریب در ژاپن

۳-هاداکا ماتسوری یا جشنواره مردان برهنه

این جشنواره که هر ساله در هاداکای ماتسوری اوکایاما برگذار می شود و زمان برگذاری فوریه می باشد که دمای هوا نزدیک صفر یا زیر صفر می باشد ، ۱۰٫۰۰۰ مرد کاملا برهنه در این جشن شرکت می کنند که فقط یک کمربند پارچه ای بسته اند ، ابتدا با گذر از زیر آبشار مراسم پاکسازی را به جا می اورند.مصرف آبجو و ازدحام جمعیت مانع از حس سرما توسط مردم و شرکت کنندگان می شود .

سپس مراسم به اینگونه شروع می شود که چراغ های محل برگذاری جشن کاملا خاموش می شود و از پنجره ها چوب های بامبویی بزرگی به بیرون پرتاب می شود و هر مردی که بتواند بامبویی را بگیرد و درداخل زمین فرو نماید ، خوش شانسی به سراغ وی خواهد آمد ولی با توجه به جمعیت ۱۰٫۰۰۰ نفری کار بسیار دشواریست.

دلیل پیدایش این رسم تقریبا به ۵۰۰ سال قبل بر می گردد که مردم سراغ موبدان مذهب خود می رفتند و تقاضای دعا می کردند ،بعد از مدتی به دلیل بی اثر بودن دعها ارزش و اعتبار موبدان داشت از بین می رفت که این مراسم ایجاد گردید.هر ساله توریستهای بسیار برای شرکت یا تماشا به این استان می آیند.( ۱۰ مراسم عجیب و غریب در ژاپن )

۴- مراسم برهنه کونومیا

کشور زاپن به اندازه بسیاری جشنواره برهنگی دارد ، در این جشنواهر نیز که هر ساله در ۲۶ فوریه برگذار می شود ، حدود ۱۰٫۰۰۰ نفر مرد برهنه که باز فقط یک کمربند پارچه ای خود را می پوشانند ، دور مردی به نام شین اتوکو که مرد خدا نامیده می شود جمع می شوند و می بایست او را انقدر لمس کنند که تمام نا خوشی ها و بدبختی های خود را به او انتقال دهند. این جشنواره در سال ۷۶۷ میلادی ایجاد گردید ،زمانی که طاعون اکثر مردم را مبتلا نموده بود و می بایست با مراسم و روشی به مردم امیدواری دهند.

در گذشته رسم بر این بوده است که انتخاب مرد خدا توسط هیئتی صورت می گرفته است و پس از ترشیدن کامل موهای بدنش او را در مسری می بردند تا مردان برهنه او را لمس نمایند و مشکلات خود را به اون انتقال دهند و در تمام طول مراسم آب سرد بر روی مردان پاشیده می شود.در حال حضار این مراسم بیشتر جنبه نمادین پیدا کرده است.

۱۰ مراسم عجیب و غریب در ژاپن

۵-مراسم آتش یوشیدا

این جشنواره هرساله در ۲۶ آگوست برگذار می شود.افسانه ها می گویند که الهه محکوم به خیانت به همسرش شده بود و برای اینکه ثابت نماید که خیانت نکرده است مجبور شد که فرزندش را در آتش کوه های یوشیدا به دنیا بیاورد که اگر ادعایش دروغ بود ، خود و بچه اش بسوزند ،که این اتفاق نیفتاد و تارخی شد برای برگذاری این مراسم.

این جشنواره بیشتر شامل آتش بازی می باشد و تمام خیابان های شهر با مشعل های بزرگی روشن می شوند و دو نماد همراهان الهه نیز که در زمان به آتش رفتن وی به داخب کوه هماره او بوده اند ساخته شده و در شهر گردانده می شود .این مراسم نیز در کنار مراسم بالا جز پر بازدید کنندگان مراسم ژاپنی می باشد.

    

۶-مراسم بادبادک های هاماتسو

هر سال از ۳تا۵ ماه می در ساحل ناکاتجیما در شهر هماماتوس  افراد بسیار زیادی جمع می شوند و بادبادک های زیبا و رنگارنگ را هوا می کنند.این رسم مربوط به قرن شانزدهم میلاد می باشد برای تولد فرزند حاکم قلعه هاماتوسو بادبادکی ساختند و از آن زمان این رسم زیبا باقی مانده است و هر زمانی که در خانواده ای کودکی متولد می وشود یک بادبادک برای او ساخته می شود و در اولین مراسم پیش رو به پرواز درخواهد آمد. این مراسم همراه با موسیقی خاص خود می باشد که شامل طبل و ترومپت می باشد. این مراسم هر ساله با استقبال مردم سراسر ژاپن و توریست های بسیاری اجار می گردد.

۱۰ مراسم عجیب و غریب در ژاپن

۷-مراسم شکوفه گیلاس

ژاپن کشور شکوفه های گیلاس است و یکی از دلالی شهرت جهانی اش همین شکوفه های گیلاسش می باشد. در بهارازاواخر مارس تا اوایل  ماه می ، تمام جزیره ژاپن پر از شکوفه های گیلاس می شود ، همچنین نقش درختان گیلاس را در هنر هایی مثل شعر و ادبیات و نقاشی و سینما به وفور می توانید مشاهده نمائید. در این مدت تمام خیابان های زاپن پر از شکوفه های گیلاس می شود و به هر نقطه ای که نگاه بکنید اثری از گیلاس خواهید دید ، یا به صورت شکوفه اش ، نوشیدنی های مختلف یا هدایای مختلف به شکل گیلاس.

۱۰ مراسم عجیب و غریب در ژاپن

۸- جشنواره برف یوکوتا کامکورا

این جشنواره که به مناسبت آب شدن برف ها و اغاز بهار می باشد در تاریخ ۱۵ و ۱۶ فوریه برگزار می گردد ، در این روزها برف ها به تدریح شروع به آب شدن می کنند در این مدت از مردم با شیرینی های مختلف پذیرایی می شود (۱۰ مراسم عجیب و غریب در ژاپن  )

۱۰ مراسم عجیب و غریب در ژاپن

۹- مراسم چای ژاپنی

شاید چای به نظر موردخاص نیاید ولی برای ژاپنی ها نوشیدن چای آداب و مراسم خاصی دارد که طی آن چای را دم کرده و می نوشند . مراسم چای بیشتر رویدادی اجتماعی است که عمیقا ریشه در فلسفه ذن دارد. این را می توان به عنوان یک روش زندگی و بیان تناسب بیشتر با طبیعت و نزدیکی با دوستان و همچنین یافتن صلح و آرامش درونی مشخص کرد.

[irp posts=”35085″ name=”۱۷ کادوئی که هیچ وقت نباید برای شوهرتان بخرید”]

دراین مراسم سرو چایی در ظروفی می باشد که همه از جنس سرامیک هستند از جمله سرامیک، وسایل آشپزخانه، دکوراسیون گل، اسکرول حلق آویز که این رویداد خاص را توصیف می کند، کیمونو، بحث ها و حتی اتاق چای و باغ در اطراف خانه چای همه با دقت انتخاب شده و متناسب با مراسم هستند.

تاریخچه این مراسم به قرن هشتم میلادی بر می گردد.زمانی که چای از چین به ژاپن وارد شد ،همچنین در قرن هشتم یک راهب چینی بودایی یک کتاب درباره تهیه چای ، حرارت لازم و نحوه استفاده از عروق مناسب را نوشت که مبنای مراسم چا ژاپنی شد .در ابتدا چای توسط کشیش ها، نجیب زاده ها مصرف می شد. و بعد از گذشت سالها به تدریج همگانی شد.

۱۰ مراسم عجیب و غریب در ژاپن

۱۰ مراسم عجیب و غریب در ژاپن

۱۰-سومو :

شاید ژاپن را به سومو بشناسند و هیچ مراسمی به اندازه کشتی سومو معرف فرهنگ ژاپن نمی باشد. درابتدا یک آیین شینتو بود که از قدیمی ترین سنت های ژاپنی است ، ریشه های ان دراوایل دوران ۲۵۰ میلادی بر می گردد  و مراسمی جهت سرگرم نمودن خدایان بود ،سپس در سالهای ۱۱۹۲ میلادی دوباره احیا گردیدو درقرن ۱۷ میلادی به شکل امروزی اش درامد.هر ساله افراد زیادی برای تماشای کشتی های سومو به این کشور می آیند.( ۱۰ مراسم عجیب و غریب در ژاپن  )

ترجمه و نوشته شده توسط فروشگاه اینترنتی کادو کارت : بزرگترین فروشگاه تخصصی خرید کادو و خرید هدیه

 

۱۰ مراسم عجیب و غریب در ژاپن

۱۰ مراسم عجیب و غریب در ژاپن

از این مطلب راضی بودین؟

روی ستاره برای ثبت رای کلیک کنید!

میانگین امتیازات 5 / 5. تعداد نظرات: 3

هیچ نظری ثبت نشده است. افتخار بدین و اولین نفر باشین.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.