راهنمای خرید کادو و هدیه, مناسبت ها, هدیه برای خانم ها

کادو شب یلدا برای عروس چی بخریم؟

میوه خنچه شب یلدا
تزئین هدیه شب یلدا عروس

شب یلدا ، شبی است با قدمت چندین هزار ساله ، که از دیرباز در کشورهای پارسی زبان علی الخصوص در ایران در ۳۰ آذر ماه به عنوان بلندترین شب سال جشن گرفته می شده است. شب یلدا دارای رسم و رسومات خاصی است که در مقاله همه چیز در مورد یلدا به آنها اشاره کرده ایم. یکی از این رسم و رسومات، تزئینات و خرید هدیه و کادوی شب چله برای عروس است.

در شب یلدا از قدیم معمولا به عروس ها هدیه می داده اند ، شب یلدا برای دخترانی که نامزد یا عقد کرده اند نیز حال و هوای دیگری دارد ، در این شب خانواده عروس پذیرای  داماد می شوند. دادن هدیه و کادو به عروس و دامادهای جدید نیز که به خانواده اضافه شده اند  و سال اولیست که در این جمع حضور دارند هدیه دریافت می کنند . زیاد قانون خاصی هم برای این هدیه وجود ندارد ،ولی معمولا با توجه به حس سنتی بودن این شب مردم سعی می کنند کادوهایی که می دهند رنگ و بوی همین سنت و قدیمی بودن را در خود داشته باشد .

مواردی که در این مقاله مورد بررسی قرار می دهیم:

  • کادو شب یلدا برای عروس چی بخریم؟
  • شب یلدا برای عروس چه میبرند؟
  • لوازم و وسایل شب یلدا برای عروس
  • هدایای مناسب شب یلدا برای عروس
  • لیست خرید شب یلدا برای عروس :
  • میوه های خنچه شب یلدا
  • تزئین هدیه شب یلدا برای عروس
  • تدارکات شب یلدا برای عروس
  • غذای شب یلدا برای عروس
  • رسم یلدا برای عروس چیست؟
  • شب چله عروس در گیلان
  • شب چله عروس در مازندران
  • شب چله عروس در آذربایجان
  • شب چله عروس در همدان
  • شب چله عروس در خراسان
  • شب چله عروس در مرکزی
  • شب چله عروس در اصفهان
  • شب چله عروس در قزوین
  • شب چله عروس در لرستان

کادو شب یلدا برای عروس چه میبرند؟

در قدیم رسم بر این بوده است که داماد ها سینی بر روی سر خود می گذاشتند و کادوهای شب یلدایی برای عروس می بردند ، ولی حالا تصور همچنین وضعیتی هم غیر ممکن است ، حداقل در شهرهای بزرگ که نمی شود سینی به سر از این سر شهر رفت به آن سر شهر و به جای آن از سبد های حصیری و جعبه های کادویی استفاده می کنند که داخل آن هدیه هایشان را می چینند ..

لوازم و وسایل شب یلدا برای عروس

حال شاید برایتان این سوال پیش آمده که شب یلدا برای عروس چی میبرند؟ ما در اینجا میخواهیم به این سوال یک پاسخ جامع دهیم. پس تا آخر این مطلب با ما همراه باشید.

هدایای مناسب شب یلدا برای عروس

بسته به نوع فرهنگ هرمکانی کادو شب یلدا برای عروس متفاوت است. مثلا یکی از گران قیمت ترین نوع خنچه یلدای عروس شامل یک سبد گل لیلیوم و ارکیده ، میوه های پر طرفدار و البته خارجی  و کیک و شیرینی مخصوص درجه یک و البته ماهی و مرغ و آجیل در ظروف خاتم کاری اصفهان ، به همراه دیوان حافظ است که خنچه شب چله برای عروس جزء هدایای لاکچری به حساب می آید.

خنچه شب یلدای عروس

خنچه شب یلدای عروس

 
پک هدیه یلدا برای عروس

خرید پک هدیه یلدا برای عروس

لیست خرید شب یلدا برای عروس :

هدایایی که خانواده داماد برای تازه عروس در نظر می گیرند در بیشتر فرهنگ ها تقریبا به یک شکل است. آجیل و میوه های تزئین شده یک پای ثابت هدایای شب یلدا هستند که به شکل های زیبایی تزئین می شوند. خانواده داماد هدیه ای هم برای عروس در نظر می گیرند که بطور معمول یک لباس زمستانی یا پارچه است. نمونه ای از کالاها در زیر اشاره شده است:

۱- ظروف مسی

۲- ظروف سفالی

۳ – لوازم پتینه و دکوپاژ

۴- کتاب های شعر نفیس

۵ – شال و روسری

۶ – انگشتر و زیور آلات

۷ – تابلو کاشی ها

۸ کیف های فانتزی

برخی خانواده ها هم برای عروس طلا می خرند. گاهی هم دیوان حافظ در کنار سایر هدایا قرار می گیرد. خانواده هایی که از سلیقه عروس خانم چندان مطمئن نیستند و از طرفی فرصت کافی برای خرید ندارند هدیه ای نقدی در نظر می گیرند که عروس با میل خودش خرید کند. کله قند تزئین شده، نقل و شیرینی هم به مفصل تر شدن هدایای یلدا کمک می کنند.

میوه خنچه شب یلدا

میوه خنچه شب یلدا

میوه های خنچه شب یلدا

میوه های خنچه یلدای عروس شامل: انار، خرمالو، هندوانه، ازگیل، آناناس ومیوه های پاییزی است.

تزئین میوه های یلدا کار زیاد دشواری نیست ولی تزئین هندوانه شب یلدا برای عروس نیاز به خلاقیت دارد که در اینجا به چند نمونه تزئین هندوانه شب یلدای عروس میپردازیم.

هندوانه شب یلدا

هندوانه شب یلدا

تزئین هندوانه شب یلدا

تزئین هندوانه شب یلدا

هندوانه شب چله

هندوانه شب چله

عکس هندوانه شب چله

عکس هندوانه شب چله

یکی دیگر از محتویات کادو و هدیه شب یلدا برای عروس ، آجیل و شیرینی است که آجیل شب یلدا همان آجیل ساده است با این تفاوت که آجیل ساده معمولا شور بوده و دارای خشکبار شیرین نمی باشد ولی آجیل شب یلدا شیرین بوده و به جز مغز ها خشکباری از قبیل توت خشک ، برگ زرد آلو ، کشمش ، گردو ، انجیر خشک و . . . نیز استفاده می شود .

در اینجا به چند مدل تزئین آجیل شب چله (یلدا) عروس میپردازیم:

آجیل شب یلدا عروس

آجیل شب یلدا عروس

تزئین آجیل شب یلدا

تزئین آجیل شب یلدا

تزئین آجیل شب یلدای عروس

تزئین آجیل شب یلدای عروس

 در کنار میوه‌ها، تزئین آجیل، خرید کیک و گل آرایی یکی دیگر از مواردی است که در این شب انجام می‌شود. غذاهایی مانند ژله‌های تزئین شده، شکلات، پفیلا و پشمک نیز به‌ صورت اختیاری و با تزئین‌های زیبا در کنار آن قرار داده می‌شود.

پشمک شب یلدا

پشمک شب یلدا

پفک شب یلدا

پفک شب یلدا

شیرینی شب یلدا برای عروس

شیرینی شب یلدا برای عروس

دسر شب یلدا برای عروس

دسر شب یلدا برای عروس

کیک شب چله برای عروس

کیک شب یلدا برای عروس

کیک شب یلدا برای عروس

شب یلدای عروس ، تنها به خریدهای داماد ختم نمی شود بلکه عروس خانم نیز در این شب باید تمام هنر خود را نشان دهد یا به قول معروف جلوی مادر شوهر خود هنرنمایی کند !

پیشنهاد میکنیم این مقاله رو از دست ندهید:
برای داماد کادوی شب یلدا میخرن؟

تزئین هدیه شب یلدا برای عروس

اولین و مهمترین نکته ، تزئین میز شب یلدا است. میزی که در شب یلدای عروس تزئین می کنید با تمام میزهایی که این چند سال اخیر تزئین کرده اید باید متفاوت باشد:

تزئین هدیه شب یلدا عروس

تزئین هدیه شب یلدا عروس

برای تزئین میز حتما شما نباید از وسایل لوکس و گران قیمت استفاده کنید.بهتر است تم میزتان را سنتی کنید چون یلدا یک آیین سنتی است.

چند عکس سفره و هدیه شب یلدا برای عروس در زیر آورده شده است:

سفره شب یلدا برای عروس

سفره شب یلدا برای عروس

عکس سفره شب یلدای عروس

عکس سفره شب یلدای عروس

کادو شب یلدا برای عروس

کادو شب یلدا برای عروس

عکس سفره شب چله

عکس سفره شب چله

تدارکات شب یلدا برای عروس

غذای شب یلدا برای عروس

همانگونه که گفتیم در این شب خانواده ی داماد مهمان خانواده عروس هستند و خانواده داماد زحمت خرید کادو ها را میکشند و خانواده عروس نیز زحمت میزبانی از خانواده داماد را باید بکشند.

بهتر است عروس خانم شام شب یلدا را خودش آماده کند و یک موزیک ملایم سنتی میتواند در طول شب پخش شود تا فضای میزبانی بیشتر به سمت شب یلدای سنتی عروس برود یا همچنین میتوانید لباس های سنتی قدیمی تهیه کنید و علاوه بر خودتان ، آنها را به خانواده داماد بدهید تا بپوشند تا تم یلدا را کاملا رعایت کنند.

بهتر است برای غذای شب یلدا، پیش غذا و دسرهایی را در نظر بگیرید که قبلا آماده کرده اید و پیشنهاد می شود در این شب ریسک نکنید ! زیرا همانطور که ذکر شد ، عروس باید هنر آشپزی خود را نیز در این شب به رخ خانواده داماد بکشد.

کالای شب یلدا برای عروس رو گرون نخرید:
لیست قیمت و خرید محصولات یلدا

رسم یلدا برای عروس چیست؟

حال در ادامه با فرهنگ های مختلف برگزاری شب یلدای یا شب چله عروس در استان های مختلف آشنا خواهیم شد:

شب چله عروس در گیلان

در استان گیلان،. خانواده داماد سینی که به آن طَبق گفته می‌شود را تزئین کرده و برای خانواده نوعروس می‌فرستد. در این طَبق میوه‌ و خوراکی‌ها و تنقلات ویژه شب یلدا قرار داده شده که تمام آن را به زیبایی آراسته‌اند و در وسط طَبق هم یک ماهی بزرگ (معمولاً ماهی سفید) تازه و خام همراه با تزیین سبزیجات قرار دهند که این کار با توجه به منطقه گیلان یک رسم جا افتاده است، گیلانی‌ها معتقدند که فرستادن ماهی باعث خیر، برکت و فراوانی روزی زوج جدید و همچنین سلامت و باروری نوعروس می‌شود. در این شب حتماً داماد می‌بایست چای نبات را در منزل عروس بخورد تا مراسم به پایان برسد.

شب چله در گیلان

شب چله در گیلان

شب چله عروس در مازندران

در مازندران در شب یلدا، رسم بر این است که در شب چله، از سوی داماد برای عروس یا نامزد، خرجی می‌فرستند. یعنی همه آنچه را که خانواده عروس، برای شب چله نیاز دارد. در کنار آن هدایایی بسته به بضاعت مالی داماد در کنار این خرجی گذاشته می‌شود. این خرجی پس از غروب آفتاب به خانه عروس فرستاده می‌شود. در برخی روستاهای مازندران رسم بر این است که در شب چله، دارا و نادار، همه باید پلو خورش بخورند.

شب چله عروس در آذربایجان

در آذربایجان این رسم به کمک اقوام انجام می‌شود، در بیشتر شهرهای آذربایجان خانواده داماد در دوران نامزدی پسرشان، خوانچه طبق را به خانه عروس می‌فرستند، اقوام در هر چه بهتر بودن این خوانچه‌ها کمک می‌کنند. محتویات خوانچه‌ها عبارت‌اند از شیرینی، پرتقال، سیب، انار، هندوانه، آیینه و پارچه که با پولک و تور تزیین می‌شود. هنگام غروب، زنان فامیل هدایایی به رسم یاری به منزل داماد آورده و به جشن و پایکوبی می‌پردازند. اقوام این طبق‌ها را بر سر می‌گذارند و به خانه عروس می‌روند، مادر عروس نیز بعد از دریافت این طبق‌ها، هدایایی مانند پول، شیرینی، جوراب و دستمال را به آن‌ها تقدیم می‌کند. طبق‌ها در اتاق مهمان قرار داده شده و از زنان فامیل برای صرف میوه و شیرینی دعوت می‌کند. در تبریز بعد از ازدواج دو زوج و در اولین یلدای زوج جوان در خانه‌شان، پدر عروس قبل از غروب آفتاب سهم دختر و دامادش را که شامل هندوانه، میوه، آجیل، شیرینی، یک قواره پیراهنی با کفش و چادری است روانه منزل آن‌ها می‌کند.

شب چله در آذربایجان

شب چله در آذربایجان

شب چله عروس در همدان

شب چله عروس یا یلدونه، هدایایی است که خانواده داماد برای خانواده دختری که تازه عقد کرده و هنوز ازدواج نکرده است می‌برند و خانواده عروس هم برای داماد در عوض پارچه پیراهنی و وسیله‌ای تهیه می‌کنند و به داماد هدیه می‌دهند.

شب چله عروس در خراسان

در خراسان نیز  رسم و سنت شب چله عروس رایج است؛ در شب چله مردهای جوان خانواده داماد طبق‌هایی را به خانواده عروس تقدیم می‌کنند، این طبق‌ها شامل میوه، آجیل، شیرینی و لباس نو می‌باشد. مادر عروس نیز به رسم یادبود لباسی و یا پارچه‌ای را در سینی خالی می‌گذارد و به منزل داماد می‌فرستد. یکی دیگر از سنت‌های قدیمی که امروزه کمتر به آن توجه می‌شود سرحمومی در شب چله است. در این مراسم داماد در حمام مردانه و عروس در حمام زنانه به حمام می‌روند و رقص و پایکوبی و چوب بازی مراسم حنا بندان بعد از شستن و کیسه کشی داماد انجام می‌شود.

شب چله عروس در مرکزی

در مناطق روستایی این استان، رسم چله عروس رواج دارد و خانواده داماد به خانه عروس هدیه‌هایی می‌فرستند، این هدایا در طبق‌هایی قرار داده شده و تزئین می‌شود و به همراه شام، میوه و شیرینی توسط پیکی برای عروس فرستاده می‌شود. در مقابل خانواده عروس نیز به‌عنوان تشکر هدایایی که معمولاً دستکش و یا جورابی پشمین است پیشکش می‌کنند.

شب چله عروس در اصفهان

اصفهان یکی از شهرهایی است که به این سنت پایبند بوده و به شاخ و برگ دادن به آن، این رسم را به‌صورت تجملاتی‌تر برگزار می‌کنند. در قدیم در شهر اصفهان، خانواده داماد هدیه یا خوانچه به خانه نوعروس می‌فرستادند، خوانچه‌ها شامل آجیل شب یلدا (کشمش، گردو، بادام، قیسی، برگه زردآلو یا برگه گلابی، جوزقند، انجیر و خرما)، میوه شب یلدا (انار، هندوانه، سیب، گلابی انباری) و غذای شب چله (چنانچه مقدور باشد پلو ماهی و در غیر این صورت یکی از غذاهای محلی: مانند کوفته، گندی، دلمه، چرب و شیرین یا غیره) است و در کنار آن هدایایی برای عروس نیز در نظر گرفته می‌شود. در روزگار قدیمی‌تر صندوق‌هایی تهیه می‌کردند و  از هر نوع میوه  یک صندوق به خانه عروس می‌فرستادند و در آنجا باهم جشن می‌گرفتند و صحبت می‌کردند و در صبح روز بعد میوه‌ها را در بین فامیل‌ها تقسیم می‌کردند.

شب چله عروس در قزوین

در قزوین نیز شب چله عروس به‌صورت سنتی ادامه دارد و خانواده داماد با فرستادن “خونچه چله” در کنار هدایای زمستانی به خانواده عروس احترام می‌گذارند. در این خونچه برای عروس پارچه، جواهر، کله ‌قند و هفت نوع میوه مثل گلابی هندوانه، خربزه، به و سیب، با تزئینات زیبا قرار داده می‌شود.

 شب چله عروس در لرستان

در لرستان رسم بر این است که خانواده داماد با فراهم کردن بساط مهمانی و هدایایی از عروس و خانواده عروس دعوت می‌کنند. این مراسم در خانه بزرگترها انجام می‌شود. درواقع بزرگان خانواده و فامیل با تهیه هدیه‌هایی برای تازه عروس‌ها از آن‌ها برای شرکت در این مراسم دعوت می‌کنند.

با توجه به تمام موارد ذکر شده، خرید کادو شب یلدا برای عروس به همراه متعلقات سنتی جا افتاده و ضروری شده است؛ ولی مهمتر از هر چیزی رضایت عروس و داماد و کنار آمدن با مسائل مالی برای ساختن آینده زندگیشان است.

سوالات متداول:

شب چله ای برای عروس چی میبرن
شب یلدا چه چیزهایی برای عروس می برند
شب یلدا برای عروس چه میبرند
شب یلدا برای عروس چی ببریم
شب یلدا واسه عروس چی میبرن
هدیه شب یلدا برای عروس چیست
رسم یلدا برای عروس چیست
تدارکات شب یلدا برای عروس

چرا برای عروس شب یلدایی می بریم؟

از این مطلب راضی بودین؟

روی ستاره برای ثبت رای کلیک کنید!

میانگین امتیازات 5 / 5. تعداد نظرات: 1

هیچ نظری ثبت نشده است. افتخار بدین و اولین نفر باشین.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.