راهنمای خرید کادو و هدیه

روز معلم در کشور های دیگر

خرید هدیه روز معلم

روز معلم در کشور های دیگر

روز معلم در اکثر کشورهای دنیا وجود دارد و درآن به معلمان کشور خود احترام می گزارند و از آنها قدردانی و تشکر می کنند ،چه در مذهب و چه در جامعه همیشه به نقش معلمان در ساخت انسانهای جامعه شان اهمیت بالایی می دهند ، برای همین مثلا در ژاپن یا فرانسه و سوئد ، بالاترین حقوق و مزایا به معلمین داده می شود و سعی می کنند به معلم ها امکانات رفاهی بدهند که با فراق آسوده و خیال راحت به اموزش نسل آینده مملکتشان بپردازند .در این مقاله به تاریخ و دلیل روز معلم در کشور های دیگر می پردازیم.

تکته جالب وجود روز معلم در تمام کشور های دنیا می باشد ، بعضی کشور ها که مثل ما تاریخ هیجان انگیزی نداشتند و همین طور شخصیت های نامی روز ۵ اکتبر را به عنوان روز معلم انتخاب نمودند و برخی کشور ها نیز تولد شخصیت های معروف خود را انتخاب نمودن و تقریبا ۲ یا ۳ کشور وفات بزرگانشان را به عنوان روز معلم برگزیدند

ما برای روز معلم پیشنهادات خوب و جذابی برای کادو روز معلم خواهیم داد. و خوب هست با فرهنگ سایز کشور ها آشنا شوید ،ولی چیزی که در تمام فرهنگ ها مشترک می باشد خرید کادو و خرید هدیه برای روز معلم می باشد ،حتما هم لازم نیست که بخواهید کادوی گرونی بخرید می تونید خرید گل را به عنوان عامل خوشحالی معلمتون در نظر بگیرید.

افغانستان ۵ اردیبهشت در این روز مدارس و دانش اموزان تعطیل نخواهند شد ولی برنامه های جذاب و شادی را اجرا  می نمایند.
آلبانی ۷ مارس در سال ۱۸۸۷ اولین مدرسه که در آلبانی به دانش آموزان آموزش می داد افتتاح گردید و از ان پس هر سال این تارخ را جشن می گیرند.
الجزیره ۲۸ فوریه
آرژانتین ۱۱ سبتامبر برای یادبود دومینیگو سارمینتو که تاریخ فوت او ۱۱ سبتامبر ۱۸۸ می باشد ،  خبرنگار ، دیپلمات و سنتاتور و رئیس جمهور محبوب آرژانتین می باشد ،که بسیاری مراکز آموزشی در این کشور بنا نهاد ،آموزش ابتدایی را اجباری نمود ،تعدادی معلم و استاد از امریکا آورد ،مدرس نظامی را بنا نهاد و کلی خدمات اموزشی که مردم آرژانتین را مجبور نمود جهت یاداوری نام و خاطره او هر سال روز معلم را در این تاریخ جشن بگیرند.
ارمنستان ۵ اکتبر پارلمان ارمنستان جهت همگامی با سایر کشور دنیا روز معلم را در کشور خود از تاریخ ۱ اکتبر به ۵ اکتبر تغییر دادند که همزمان با روز جهانی این مناسبت می باشد
استرالیا آخرین جمعه اکتبر
آذربایجان ۵ اکتبر مانند کشور ارمنستان و پس از جدایی از شوروی ترجیح دادند تا بیشتر با دنیا همگام شوند و مناسبت روز معلم خودرا در ۵ اکتبر جشن بگیرند
بندگلادش ۵ اکتبر
بلاروس اولین یک شنبه اکتبر
برونئی ۲۳ سبتامبر امین پادشاه برونئی عمر علی سیفودین سوم که علاقه مند به تحصیلات و همچنین آرشیتکت مدرنیته این کشور نامیده می شود را سالروز تولدش را به عنوان روز معلم در کشور برونئی برگزیده اند.
بوتان ۲ می سالروز تولد پادشاه سوم بوتان جیگمی دورجی وانگوک که مدرنیته را به ان کشور وارد نمود و علاقه مند به تحصیلات بود به عنوان روز معلم انتخاب شد.
بولیوی ۶ژوئن
برزیل ۱۵ اکتبر سالروز تاسیس مدارس ابتدایی در برزیل که مصادف با ۱۵ اکتبر ۱۹۶۳ می باشد بنای روز معلم در این کشور گریده است
بلغارستان ۵ اکتبر در ۲۹ سپتامبر ۲۰۰۶ بلغارستان نیز مثل سایر کشورهای دنیا این روز را به عنوان روز معلم انتخاب نمود
کامرون ۵ اکتبر در سال ۲۰۱۰ کامرون نیز به تاریخ جهانی روز معلم پیوست
کانادا ۵ اکتبر روز جهانی معلم
شیلی ۱۶ اکتبر در ۱۱ سبتامیر ۱۹۶۷ به مناسبت جایزه  نوبلی که گابریل میسترال  دریافت کرده بود این روز به عنوان روز معلم انتخاب شد ،در سال ۱۹۷۷ به نام دیا دل پروفسور تغییر نام داد ،البته دوباره چندین سال دیگر به افتخار کشف پروفسور کولگیو بع این روز تغییر یافت
چین ۱۰ سپتامبر تارخ تولد کنفسیوس به عنوان روز معلم مشخص گردید ه است.
کلمبیا ۱۵ می خوان بواتستا در ۱۵ می سال ۱۸۷۵ اصول آموزش آزاد و جهانی را بیان کرد. همان سال در کلمبیا، رئیس جمهور جمهوری این روز را به عنوان روز معلم اعلام کرد.
کاستا ریکا ۲۲ نوامبر سالروز تولد مائورو فرناندز اکونا انقلابی اکوادور در سال ۱۸۴۳ یه عنوان بزرگداشت روز معلم تعیین گردید.
کوبا ۲۲ سپتامبر در تاریخ ۲۲ سپتامبر ۱۹۶۱ کوبا خود را کشور بدون بی سوادی نامید
چمهوری چک ۲۸ مارس این روز تاریخ تولد تولد جان آموس کمینویوس  می باشد که به عنوان روز معلم انتخاب شده است
جمهوری دومینکن ۳۰ ژوئن
اکوادور ۱۳ آپریل
مصر ۲۸ فوریه
الساوادور ۲۲ ژوئن
استونی ۵ اکتبر
آلمان ۵ اکتبر
یونان ۳۰ ژانویه روزی که حواریون مسیح ایمان اوردند به عنوان روز معلم انتخاب گریده است.
گواتمالا ۲۵ ژوئن سالروز مرگ مارا چینچیلا که در تظاهرات بر علیه دولت کشته شد.
هندوراس ۱۷ سپتامبر  جشنی به افتخار زندگی ژوزه ترینیداد ریز
هنگ کنگ ۱۰ سپتامبر قبل از انتقال حاکمیت هنگ کنگ در سال ۱۹۹۷، روز معلم ۲۸ سپتامبر بود. پس از انتقال به جمهوری خلق چین، روز به ۱۰ سپتامبر تغییر یافت، این همان زمانی است که  چینی ها  تعطیلات را جشن می گیرد.
هندوستان ۵ سپتامبر +روز ماه کامل گورو یک جشنواره  مخصوص هند و نپال می باشد که مخصوص  به معلمان معنوی و دانشگاهی می باشد . جشنواره به طور سنتی توسط هندوها، جین ها و بوداییان جشن گرفته می شود تا احترام خود را به معلمان نشان دهند. جشنواره در روز کامل ماه  در ماه (ژوئن-جولای) در تقویم هندو هند و نپال جشن گرفته می شود.

این روز اولین قله ی قمری پس از اوج خورشید را نشان می دهد. جشن با احترام متقابل به گورو، گورو پویا مشخص می شود.

۵ سپتامبر ۱۸۸۸، از سال ۱۹۶۲ به عنوان روز معلم جشن گرفته شده است..

اندونزی ۲۵ نوامبر روز تشکیل انجمن معلمان اندونزی به عنوان  روز معلم انتخاب گریده است.
ایران ۱۲ اردیبهشت سالروز شهادت محمد مطهری به عنوان روز معلم شناخته می گردد.
اسرائیل ۲۳ کیشلف
عراق ۱ مارس روز معلم ملی در عراق توسط دانش آموزان قدردانی می شود که آموزگارانشان را با دادن هدایای آنها قدردانی می کنند، همچنین با توجه به غذای سنتی به مدرسه و فقط داشتن یک روز باز به طور کلی جشن می گیرند
چامائیکا ۶ می روز معلم معمولا در ۷ مه یا چهارشنبه اول ماه مه برگزار می شود. در جشن روز معلم، برای دانش آموزان و والدین، هدیه معلمان را به ارمغان می آورد. بیشتر مدارس در اوایل نزدیک هستند
مصر ۲۸ فوریه
قزاقستان اولین شنبه اکتبر
کوزو ۷مارس
لائوس ۷ اکتبر
لبنان ۹مارس
لیبی ۲۸ فوریه
لیتوانی ۵ اکتبر لیتوانی بین سال های ۱۹۶۵ و ۱۹۹۴، اولین روز یکشنبه ماه اکتبر جشن را می گرفتند. از سال ۱۹۹۴، در ۵ اکتبر جشن گرفته شده است، که همزمان با روز معلم جهانی (سال ۱۹۹۴ توسط یونسکو) است.
مقدونیه ۵ اکتبر
مالزی ۱۶ می این تاریخ به این دلیل انتخاب شده بود که در همان روز در سال ۱۹۵۶، شورای قانونگذاری فدرال فدراسیون مالایا، گزارش رازاک، یکی از چهار گزارش کمیته آموزش و پرورش در مورد آموزش در مالزی را تایید کرد.

این سند، که پس از تون عبدالرزاق، وزیر آموزش و پرورش در آن زمان، به عنوان گزارش رازاک شناخته می شد، تا کنون اساس آموزش در مالزی بوده است

مالدیو ۵ اکتبر
جزایر موریس ۵ اکتبر
مکزیک ۱۵ می روایات  مختلفی برای انتخاب این تاریخ وجود دارد. بعضی از قدیمی های  شهر سان لوئیس پوتوسی می گویند در گرشته هر ۱۵ ام  ماه می ، یک گروه از دانشجویان برای جشن تولد معلم قدیمی خود، ایزیدور، که به نام سنت ایزیدور کارگر نامگذاری شده بود از او قدردانی می کردند و کم کم این تاریخ به عنوان روز معلم انتخاب گردید.(روز معلم در کشور های دیگر)
مولداوی ۵ اکتبر
مقدونیه ۵ اکتبر
مراکش ۲۸ فوریه
میانمار ۵ اکتبر
نپال ۵ سپتامبر +روز ماه کامل مثل هندوستان
هلند ۵ اکتبر
نیوزلند ۲۹ اکتبر
نیجریه ۵ اکتبر
عمان ۲۴ فوریه
فلسطین ۱۴ دسامبر
پاناما ۱ دسامبر تاریخ جشن تولد مانوئل خوزه هرتادو، که به عنوان پدر آموزش و پرورش در پاناما که از  طریق ترویج آموزش جامع مدرن از طریق ایجاد اولین دانشکده های عمومی و دانشکده های معلمی در آنچه که اکنون پاناما شناخته می شود به عنوان روز معلم شناخته می شود.(روز معلم در کشور های دیگر)
پاکستان ۵ اکتبر
گینه بیسائو ۵ اکتبر
پاراگوئه ۳۰ آپریل
پرو ۶ جولای در طول استقلال پرو، آزادیخواه خوزه سن مارتین اولین مدرسه عادی برای مردان را با استفاده از قطعنامه ای که توسط مارکیس در ۶ ژوئیه ۱۸۲۲ به تصویب رسیده بود، تاسیس کرد(روز معلم در کشور های دیگر)
فیلیپین ۵ اکتبر
لهستان ۱۴ اکتبر .
پرتقال ۵ اکتبر
پرتوریکو ۲۰ می معمولا جمعه قبل از روز مادر است. † در بعضی موارد، در جمعه اول ماه مه جشن گرفته می شود
کویت ۵ اکتبر
قطر ۵ اکتبر
رومانی ۵ اکتبر
روسیه ۵ اکتبر بین سال های ۱۹۶۵ و ۱۹۹۴، اولین یکشنبه اکتبر، از سال ۱۹۹۴، ۵ اکتبر، همزمان با روز جهانی معلم
عربستان صعودی ۲۸ فوریه
صربستان ۵ اکتبر
سنگاپور اولین جمعه سپتامبر جز تعطیلات رسمی سنگاپور می باشد
اسلواکی ۲۸ مارس تولد  جان اموس کومنیوس.
سومالی ۲۱ نوامبر از سال ۱۹۷۴ در سومالی این روز به عنوان روز معلم جشن گرفته می شود
کره جنوبی ۱۵ می اولین بار توسط ارتش سرخ ها که برای بازدید از معلمین خود به بیمارستان رفته بودند روز معلم در ۲۶ می ایجاد شد.اما در سال ۱۹۶۵ به ۱۵ می تغییر یافت و  که تاریخ تولد سیجانگ کبیر بود و جشنی ملی برگزار می گردید.بین سال های ۱۹۷۲ تا ۱۹۸۳ متقفو شد و سپس در سال ۱۹۸۲ تاریخ ۱۵ می روز بزگداشت مقام معلم گردید.(روز معلم در کشور های دیگر)
سودان ۱ دسامبر
سریلانکا ۶ اکتبر
اسپانیا ۲۷ نوامبر
سوریه ۱۸ مارس
تایوان ۲۸ سپتامبر این تاریخ روز تولد موبد بزرگ می باشد که نسل به نسل انتقال یافته است زیرا تایوانی ها معتقدند که معلم بزرگ و اصلی همان موبد بزرگ می باشد , هر ساله طی مراسیم باشکوهی امراسم از ساعت ۶ صبح با ضربات درام شروع می شود. ۵۴ نوازنده در روپوش با کمربند آبی و ۳۶ (و یا ۶۴) رقاص در پوشش زرد با کمربند مراسم را اداره می کنند. آنها توسط فرزند اصلی موبد  رهبری می شوند (در حال حاضر کونگ تسوئی چانگ) و به دنبال آن افسران تشریفاتی نیز حضور دارند. سه حیوانی قربانی می شوند: گاو، بز و خوک .موهایی از این حیوانات که هر کدام نشانه مختلفی هستند سوزانده می شود.(روز معلم در کشور های دیگر)
تایلند ۱۶ ژانویه اولین بار در سال ۱۹۴۵
تونس ۲۸ فوریه
ترکیه ۲۴ نوامبر مصطفی کمال گفته بود که  “نسل جدید توسط معلمان ایجاد خواهد شد” و به عنوان رئیس جمهور بنیانگذار الفبای جدید برای جمهوری ترکیه تازه تاسیس ترکیه  ، در سال ۱۹۲۳ تصویب شد.

 در ۲۴ نوامبر ۱۹۲۸ مصطفی کمال رسما به عنوان معلم ترکیه  ملقب گردید و از این به بعد این تاریخ جشن گرفته می شود..

اوکراین اولین یک شنبه اکتبر در این روز نیز در سراسر کشوراوکراین از معلیمن خود قدردانی می کنند و برنامه های شادی نیز برگزار می کنند.
امارات متحده ۵ اکتبر
انگلستان
آمریکا در روز سه شنبه اولین هفته ماه می جشن گرفته می شود.
اروگوئه ۲۲ سپتامبر
ازبکستان ۱ اکتبر در این کشور هنوز روز معلم ۱ اکتبر جشن گرفته می شود و مدرسه هاو معلیمن تعطیل می باشنم.
ویتنام ۱۰ نوامبر درکشور های کمونیستی در سال ۱۹۵۷ این روز به عنوان روز معلم انتخاب شد و هنوز در ونزوئلا این روز جشن گرفته می شود ،مدارس تعطیل می شود و دانش آموزان به گل و شیرینی به خانه معلمان خود می روند و از آنها قدردانی و تشکر می کنند و هدیه
ونزوئلا ۱۵ ژانویه
یمن ۲۸ فوریه

برگرفته شده و ترجمه شده از ویکیپیدیا تحت عنوان روز معلم در کشور های دیگر

از این مطلب راضی بودین؟

روی ستاره برای ثبت رای کلیک کنید!

میانگین امتیازات 0 / 5. تعداد نظرات: 0

هیچ نظری ثبت نشده است. افتخار بدین و اولین نفر باشین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.