راهنمای خرید کادو و هدیه

دکوپاژ چیست ؟

دکوپاژ چیست ؟

Decoupage یا Découpage [1]

دکوپاژ اصطلاحی فرانسوی می باشد و اصطلاحا به هنری اطلاق می شود که طی آن برش ها و قطعات کاغذهای رنگی و طرح دار را بر روی اشیا دکوری دیگر می چسبانند ، البته طی مراحل گوناگون که ممکن است .دکوپاژ بیشتر برای وسایل کهنه و قدیمی به کار می رود ،یک صندلی قدیمی ،کمد قدیمی ، بوفه قدیم یا هر وسیله دیگری که دارید  ، در اين روش تزييني مي‌توانيد با استفاده از عكس، روزنامه، كاغذ كادو يا دستمال سفره، طرحي جديد اجرا كنيد و وسايلي را كه از كاربري خارج شده‌اند، احيا كنيد.

اگر بخواهیم از دید هدیه و کادو هم به اقلام دکوپاژ و پتینه نگاه کنیم گزینه های خوبی برای هدیه پاتختی و هدیه پاگشا می باشد.شک به خودتان راه ندهید.

دکوپاژ چیست ؟

دکوپاژ چیست

استفاده از دکوپاژ برای تنوع و زیبایی وسایل خانه تان هم مفید می باشید ، این روش بسیار ساده و متنوع می باشد و شما می توانید این روش را بر روی هر سطحی که دوست دارید اجرا کنید ؛ از چوب گرفته تا ديوار، درهاي كابينت، روي شيشه، سنگ يا حتی سطوح پارافيني مانند شمع.

مراحل دکوپاژ کردن :

۱- ابتدا یک وسیله را انتخاب نمائید که میخواهید پتینه کاری بر روی آن صورت بگیرد ،مثلا یک سینی لبه کنگره دار ، ابعاد سینی را اندازه بگیرید و طرح مطلوبتان را در همان سایز پرینت بگیرید ،اگر سطح داخل سینی هم صاف نیست حتما قبل از آن با سمباده خوب سطح آن را صاف نمائید ،و با یک دستمال مرطوب گرد و غبار آن را بگیرید.

۲-سطح چوب را برای کیفیت بهتر با لایه رنگ آکریلیک بپوشانید ،همچنین می توانید برای کیفیت بهتر آن ،با چند قطره رنگ رقیق ترش کنید و سپس به کمک قلم مو روی آن بکشید.

۳- پس از صیقلی شدن سطح می توانید ، تمام سطح و یا پشت و روی سینی را با طرحی که دارید بپوشانید ، در هر حالت شما به چسب چوب شفاف، چسب DM5 و اسپري فيكساتور يا تثبيت‌كننده احتياج داريد.

۴-براي تهيه طرح مي‌توانيد از يك قطعه عكس يا طرح رنگي پرينت گرفته شده استفاده كنيد. شما می‌توانید حتي به مغازه‌هاي فروش لوازم آشپزخانه برويد و طرح‌تان را از ميان آنها انتخاب كنيد. اگر از كاغذ پرينت استفاده مي‌كنيد، طرح را دقيق و تميز ببريد. هرچه تصوير نازك‌تر باشد، نتيجه كارتان زيباتر خواهد شد ، عكس‌ها يا طرح را قبل از چسباندن، روي كار بچينيد تا از قرارگيري آنها مطمئن شوید. كاغذ را به‌وسيله چسب‌چوب روي كار بچسبانيد و با انگشتان تميز به آرامي روي آن را بكشيد و سطح را صاف كنيد.

۵- بعد از اینکه سینی تان خشک شد ،یک لایه نازک چسب مخصوص روی کار بزنید و برای انتقال طرح زده شده کافیست که با یک قلم مو به آرامی بر روی آن بکشید،مراقب باشيد طرح را در چسب غرق نكنيد. لايه نازك دستمال بر اثر بي‌دقتي و خيسي بلافاصله پاره مي‌شود ؛اگر تكه‌اي از دستمال‌تان در حين كار پاره يا از آن جدا شد، دور تا دور يك گل يا طرح كوچك را جدا كنيد و روي همان قسمت بچسبانيد اما حواس‌تان باشد كه وصله و پينه‌ها را با دقت انجام دهيد تا در پايان به چشم نيايد.

۶-بعد از اینکه کار تمام شد در پایان کارتان برروی طرح از فیکساتور استفاده کنید و از اسپری کردن از فاصله نزدیک خود داری کنید ،زیرا باعث می شود ذره های چشب به صورت برجسته بر روی کار بماند ، مي‌توانيد يكي، دو بار ديگر هم از فيكساتور استفاده كنيد اما هربار اجازه دهيد سطح كار كاملا خشك شود و سپس اسپري بزنيد.

۷- اين اسپري سطح كار را هم براق مي‌كند. استفاده هرچه بيشتر از فيكساتور لبه‌هاي تصوير را محو مي‌كند و نماي كار طوري ديده مي‌شود كه طرح با زمينه يكي است و عكس جدا از زمينه به نظر نمي‌رسد.   اگر دوست داريد كارتان حالت پتينه و قديمي به خود بگيرد، بعد از پايان كار با يك تكه سيم ظرفشويي خطوطي روي آن ايجاد كنيد. خطوطي كه با كشيدن سيم روي سطح ايجاد مي‌شود، حالت رنگ‌رفتگي را القا مي‌كند.

پس از اینکه اموزش و تجربه های لازم را بر روی سینی واقلام کوچک آشپزخانه خود انجام دادید ، می توانید به سراغ اقلام بزرگتر مثلا کمد ها و کنسول های خانه تان بروید و آنها را دکوپاژ کنید و پس از آن حتی به سراغ کابینت هایتان نیز بروید  و تغییرات اساسی به وسایل خانه تان بدهید .

دکوپاژ چیست

دکوپاژ چیست

 

 

از این مطلب راضی بودین؟

روی ستاره برای ثبت رای کلیک کنید!

میانگین امتیازات 0 / 5. تعداد نظرات: 0

هیچ نظری ثبت نشده است. افتخار بدین و اولین نفر باشین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.