راهنمای خرید کادو و هدیه

تاریخچه روز دختر

تاریخچه روز دختر

خاطرم نیست قبلا ها هم روز دختر داشتیم یا نداشتیم ولی جدیدا چند سالی هست که مثل سایر مناسبت های خارجی که ما خودمون بیشتر شورشو در میاریم تا خود غربی ها ،روز دختر نیز توسط مردم جشن گرفته می شود و به دختران که اکثر کودک و نوجوان هستند کادو و هدیه داده می شود ، چند سالی هست هالوین ، کریسمس نیز توسط ایرانی ها جشن گرفته می شود .خرید هدیه به هر مناسبتی که باشد باعث شادی و خوشحالی خواهد شد ، ولی چرا باید از مناسبت هایی استفاده کنیم که سنخیتی با فرهنگ و رسوم ما ندارند .مثل اینکه غربی ها بیایند عید نوروز یا شب یلدا را جشن بگیرند ! هدیه روز دختر باعث توجه بیشتر دختران به مسائل این دوره می گردد ، در این نوشته با هم تاریخچه روز دختر را بررسی می کنیم.

روز بین المللی دختران توسط سازمان ملل در سال ۲۰۱۲ تعریف گردید ، تاریخ دقیق آن هم ۱۱ اکتبر می باشد ، هدف از آن توجه و تمرکز بیشتر به دختران عمدتا نوجوان و کودک می باشد و آگاه سازی در باره نابرابری جنسیتی ، دسترسی به تحصیل ، حقوق برابر ،حقوق قانونی و سایر مواردی که اکثر زنان و دختران با آنبیشتر درگیر هستند.برای جذابیت بیشتر این روز معمولا با جشن و هدیه برای دختران همراه است.

روز بین المللی دختر ,  باعث برگزاری نشست ها و همایش های گوناگون و رسیدگی به وضع دختران سراسر جهان می گردد ، بیش از ۶۲ میلیون دختر در سراسر جهان دسترسی به آموزش ندارند ، ساعت کاری که دختران کر می کنند ۱۶۰ میلیون ساعت بیشتر از پسسران است ، از هر ۴ دختر در سراسر جهان یک دختر در کمتر از ۱۸ سال و در حالی که کودک به شما می آید ازدواج می کند و کلی آمار دیگر که نیاز همچنین روزی و توجه بیشتر به دختران را ایجاب می کرد.

روزدختر باعث ایجاد آگاهی  عمومی بیشتر در افراد و علی الخصوص خانواده ها نسبت به دخترانشان می گردد ، کاهش میزان ازدواج  دختر بچه ها ، کاهش بیماری ها ، ورزش و تندرستی و حق تحصیل از مواردی هست که می بایست مورد توجه قرار گیرد.

همه چیز از یک کمپین شروع شد ،کمپینی با نام ” چون یک دختر هستم ” که کاملا خصوصی بود و توسط یک سازمان غیر دولتی ایجاد گردیده بود که در سراسر جهان برای آگاه سازی فعالیت می کرد ، شروع این جرقه از کانادا بود و پس از مدتی فعالیت از سازمان ملل خواستند که به این کمپین جهانی بپیوندد . روز جهانی دختر به طور رسمی به عنوان قطعنامه توسط کانادا در سازمان ملل پیشنهاد شده است ، رونا آمبروز ، وزیر وقت خارجه کاناداد ، این قطعنامه را مطرح و از آن حمایت کرد ، در ۱۹ دسامبر ۲۰۱۱ سازمان ملل رای به تصویب قطعنامه ای داد که طی ان روز ۱۱ اکتبر به عنوان روز جهانی دختر شناخته شد.

بخش از قطعنامه مورد نظر می گوید “

توانمندسازی و سرمایه گذاری در دختران که برای رشد اقتصادی حیاتی هستند، دستیابی به تمام اهداف توسعه هزاره، از جمله ریشه کنی فقر و فقر شدید، و نیز مشارکت معنادار دختران در تصمیماتی که بر آنها تاثیر می گذارد، کلیدی هستند در شکستن چرخه تبعیض و خشونت و ترویج و حفاظت از بهره مندی کامل و موثر از حقوق بشر خود و شناخت نیز این که دختران توانمند سازی نیاز به مشارکت فعال خود در روند تصمیم گیری و حمایت فعال و مشارکت والدین، نگهبانان قانونی ، خانواده ها و ارائه دهندگان مراقبت، و همچنین پسران و مردان و جامعه گسترده تر…..”

برای هر سال روز دختر یک موضوع انتخاب می کنند و تبلیغات و آگاه سازی در راستای همان هدف پیش می رود مثلا

۲۰۱۲ – پایان دادن به ازدواج دختران کم سن و سال

۲۰۱۳- نوآوری در آموزش دختران

۲۰۱۴ – توانمندسازی دختران نوجوان: پایان دادن به دوره خشونت

۲۰۱۵ -قدرت دختران نوجوان: چشم انداز سال ۲۰۳۰

۲۰۱۶ – پیشرفت دختران = پیشرفت جامعه

۲۰۱۷ – دختران قوی ، مواجه با بحران و پس از بحران

۲۰۱۸ – با او : یک دختر توانمند

تا سال ۲۰۱۳ در سراسر جهان نزدیک به ۲۰۰۰ رویداد در مورد دختران برگزار گردید . برنامه های بسیار متنوعی با حمایت سازمان ملل و سازمان های خصوصی و دولتی برگزار می شود مثل کنسرت های گوناگون فمسابقات ورزشی ، برنامه های هنری تقدیر از دختران برتر و خیلی برنامه های جالب و سرگرم کننده و البته آموزشی .

در کشور خودمان نیز برنامه های متنوعی وجود دارد ولی در ایران تولد حضرت معصومه به عنوان روز دختر تعریف شده است که البته هنوز برای مردم جا نیفتاده است و مردم همان روز دختر جهانی که ۱۹ مهر ما می شود را جشن می گیرند و کادو روز دختر می گیرند ،در مقالات بعدی به صورت تخصصی می خواهیم به خرید هدیه این روز بپردازیم.

تاریخچه روز دختر

تاریخچه روز دختر

از این مطلب راضی بودین؟

روی ستاره برای ثبت رای کلیک کنید!

میانگین امتیازات 0 / 5. تعداد نظرات: 0

هیچ نظری ثبت نشده است. افتخار بدین و اولین نفر باشین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.