باشگاه مشتریان
مشکل چیست؟
هر کسب و کاری برای بقا و پیشرفت , نیاز به فروش و ارائه خدمات دارد و به طبع نیاز به پیدا کردن مشتری و حفظ مشتریان و تقویت رابطه خود با آنها دارد , اهمیت حفظ مشتری ای که با هزینه بسیاری جذب می شود خیلی بیشتر از پیدا کردن مشتری جدید است.این نکته مهمی است که مدیران و متخصصان بازاریابی و مارکتینگ به آن واقفند.
باشگاه مشتریان چیست؟ بانک مشتریان ابزاری است جهت حفظ مشتریان و ایجاد ارتباط نزدیک تر یک کسب و کار با مشتریان خود و ترغیب مشتریان سابق و بالقوه فعلی به استفاده مجدد از خدمات مجموعه شما,
وقتی شما حتی یک فایل اکسل شامل شماره های تماس مشتریان خود دارید و در مناسبت های مختلف برای آنها پیام تبریک می فرستید در واقع به نوعی باشگاه مشتریان ساده و اولیه برای خود درست نموده اید و به ارزش حفظ ارتباط خود با مشتریان پی برده اید.
برای نیل به اهداف فوق اکثر کسب و کارها به شدت از بانک مشتریان خود محافظت می نمایند و همواره سعی می کنند ,بر مشتریان خود بیفزایند .نظر سنجی کنند ,کادوی تبلیغاتی بفرستند ,مناسبت ها را تبریک بگویند و …..
هزینه جذب مشتری ؟ کافیست هزینه ای که سالیانه جهت تبلیغات خود می کنید تقسیم بر تعداد مشتریان خود بکنید تا هزینه جذب یک مشتری را به دست بیاورید.
بسیاری از کسب و کارها به مناسبت عید نوروز یا شب یلدا یا شرکت در نمایشگاه ها , یکسری هدایای تبلیغاتی برای مشتریان خود می فرستند , و برخی دیگر نیز پیامک هایی ارسال می کنند که حاوی تخفیف هایی جهت خرید از کسب و کارشان است.
ولی این روش چقدر بازده دارد؟ و واقعا تبلیغات کور و بی هدفی نیست؟ در نمایشگاهی که تعدا د زیادی بازدید کننده دارید چقدر وقت دارید تا با مشتریان گپ بزنید یا انها چقدر راغبند که اطلاعاتشان را در اختیار شما قرار دهند؟؟