باشگاه مشتریان

مشکل چیست؟

هر کسب و کاری برای  بقا  و پیشرفت  , نیاز به فروش و ارائه خدمات دارد و به طبع نیاز به پیدا کردن مشتری و حفظ مشتریان و تقویت رابطه خود با آنها  دارد , اهمیت حفظ مشتری ای  که  با هزینه بسیاری جذب می شود خیلی بیشتر از پیدا کردن مشتری جدید است.این نکته مهمی است که مدیران و متخصصان بازاریابی و مارکتینگ به آن واقفند.

باشگاه مشتریان چیست؟ بانک مشتریان ابزاری است جهت حفظ مشتریان و ایجاد ارتباط نزدیک تر یک کسب و کار با مشتریان خود و  ترغیب مشتریان سابق و بالقوه فعلی به استفاده مجدد از خدمات مجموعه شما,

وقتی شما  حتی یک فایل اکسل شامل شماره های تماس مشتریان خود دارید و در مناسبت های مختلف برای آنها پیام تبریک می فرستید در واقع به نوعی باشگاه مشتریان ساده و اولیه برای خود درست نموده اید و به ارزش حفظ ارتباط خود با مشتریان پی برده اید.

برای نیل به اهداف فوق  اکثر کسب و کارها به شدت از بانک مشتریان خود محافظت می نمایند و همواره سعی می کنند ,بر مشتریان خود بیفزایند .نظر سنجی کنند ,کادوی تبلیغاتی بفرستند ,مناسبت ها را تبریک بگویند و …..

هزینه جذب مشتری ؟ کافیست هزینه ای که سالیانه جهت تبلیغات خود می کنید تقسیم بر تعداد مشتریان خود بکنید تا هزینه جذب یک مشتری را به دست بیاورید.

بسیاری از کسب و کارها به مناسبت عید نوروز یا شب یلدا یا شرکت در نمایشگاه ها , یکسری هدایای تبلیغاتی برای مشتریان خود می فرستند , و برخی دیگر نیز پیامک هایی ارسال می کنند که حاوی تخفیف هایی جهت خرید از کسب و کارشان است.

ولی این روش چقدر بازده دارد؟  و واقعا تبلیغات کور و بی هدفی نیست؟  در نمایشگاهی که تعدا د زیادی بازدید کننده دارید چقدر وقت دارید تا با مشتریان گپ بزنید یا انها چقدر راغبند که اطلاعاتشان را در اختیار شما قرار دهند؟؟