راهنمای خرید کادو و هدیه, مناسبت ها

همه چیز درباره شب یلدا

شب یلدا

شب یلدا چیست؟

چند روز دیگر شب یلدا یا شب چله است، شبی که مصادف با 30 آذر و بلندترین شب سال است. شب یلدا چیست؟ شب یلدا آخرین شب پاییز است که فارسی زبانان آن را بسیار گرامی میدارند و معمولا دور هم جمع میشوند و جشن میگیرند.

مواردی که در این مقاله مورد بررسی قرار می دهیم:

  • شب یلدا چیست؟
  • تاریخچه شب یلدا
  • معنی یلدا
  • شب یلدا 1398 چه روزی است؟
  • در شب یلدا چه اتفاقاتی می افتد؟
  • آداب و رسوم شب یلدا
  • مراسم شب یلدا چگونه برگزار میشود؟
  • جشن شب یلدا در اقوام مختلف ایران
  • خوراکی های شب یلدا چیست:
  • میوه های شب یلدا
  • غذای مخصو شب یلدا چیست
  • نوشیدنی مناسب شب یلدا
  • گیفت و هدیه شب چله
  • هدیه شب یلدا برای عروس چی بخریم؟
  • هدیه مناسب شب یلدا برای داماد چیست؟
  • هدیه شب یلدا برای بچه ها چی بخریم؟
  • پیشنهاد هدیه سازمانی شب یلدا

تاریخچه شب یلدا:

 پیشینه شب یلدا به زمانهای گذشته برمیگردد ولی مشخص نیست قدمت آن دقیقا به چه زمانی تعلق دارد بسیاری از باستان شناسان هفت هزار سال پیش را برای تاریخ شب یلدا مطرح کرده اند.

ظروف سفالی دوران قبل از تاریخ را به استناد گرفته اند چرا که نقوش حیوانی ماه های ایرانی همچون عقرب و قوچ داخل این ظرف ها هک شده اند البته ناگفته نماند نقوش کشفیات باستان شناسی و کتیبه ها نادرند ولی باستان شناسان بر این باورند که تا 7000 سال پیش نیز میتوان آیین مربوط به شب یلدا را رصد کرد. 

حال چیزی که به عنوان تاریخ شب یلدا به رسمیت شناخته شده است به 500 سال پیش از میلاد برمیگردد و تاریخ وارد شدن آن به تقویم رسمی ایرانیان باستان به زمان داریوش یکم مربوط می شود.

معنی یلدا:

کلمه یلدا برگرفته از واژهٔ سریانی ܝܠܕܐ به معنای «زایش» و «تولد» است.ایرانیان باستان نیز به این باور بودند که فردای شب یلدا با دمیدن خورشید روزها بلندتر می‌شود تا تابش نور ایزدی افزایش می‌یابد و به این ترتیب تا آخر پاییز و اول زمستان را شب زایش مهر و خورشیدی نامیدند و به این دلیل دهمین ماه سال دی نام گرفت که ماه تولد خورشید است.

شب یلدا 1398 چه روزی است؟

تاریخ دقیق شب یلدا به شمسی سال ۹۸ مصادف است با شنبه 30 آذر ماه. همچنین تاریخ دقیق شب یلدا به میلادی مصادف است با 21 دسامبر 2019.

در شب یلدا چه اتفاقاتی می افتد؟

در این جشن، طی شدن بلندترین شب سال و به دنبال آن بلندتر شدن طول روزها در نیم‌کرهٔ شمالی، که مصادف با انقلاب زمستانی است، گرامی داشته می‌شود. یلدا به زمان بین غروب آفتاب از ۳۰ آذر (آخرین روز پاییز) تا طلوع آفتاب در اول ماه دی (نخستین روز زمستان) گفته می‌شود. واژه «چلّه» نیز برگرفته از چهل و مخفف «چهله» و صرفاً نشان‌دهنده گذشت یک دوره زمانی معین (و نه الزاماً چهل روزه) است.

آداب و رسوم شب یلدا:

طبق سنت های دیرینه ی ایرانی در اولین روز دی ماه، شاهان ایرانی تاج و تخت شاهی را زمین گذاشته و با لباسی سپید به سمت صحرایی می رفته و بر روی فرش سفید می نشستند و نگهبانان و دربانان کاخ شاهی و همه خدمتکاران و برده ها در سطح شهر آزاد شده و مثل دیگران زندگی می کردند.

جشن یلدا امروزه توسط ایرانیان با شب نشینی اقوام و خانواده در کنار یکدیگر برگزار می شود. در این مراسم اعضای خانواده در گردهم آمده و افراد مسن خانواده شروع به تعریف کردن قصه های کهن می کند که خوردن هندوانه ، آجیل و انار و شیرینی و میوه های مختلف از جنبه های نمادین این شب عزیز می باشد.

مراسم شب یلدا چگونه برگزار میشود؟

آتش روشن کردن در یلدا 

آتش روشن کردن در گذشته نماد روشنی و خورشید بود و همچنین بعضی ها آن را برای رفع تاریکی و نحسی اهریمن میشناختند از این رو برای فراری دادن تاریکی ها و قوای اهریمن آتش روشن می کردند تا محفلی گرم در کنار یکدیگر ایجاد کنند. 

قصه خوانی و مثل گویی در شب یلدا 

در شب چله خانواده ها دور هم جمع می شوند و به شعرخوانی ها و داستان خوانی بزرگ تر ها و پیرتر ها گوش فرا می دهند.قصه هایی غیر واقعی و کوچک که قهرمان های آن پریان و دیوها و جانوران هستند و مطمئنا شنیدنش برای هر کودکی خوشایند و جذاب می باشد. 

و بسته به فرهنگ هر شهر یا استانی قصه های مربوط به خودشان نقل میشود به عنوان مثال قصه حسین کرد شبستری در میان آذربایجانی ها و داستان های شاهنامه در بین خراسانی ها رایج می باشد. 

فال حافظ و شاهنامه خوانی در شب یلدا 

شاهنامه خوانی و تفال بر دیوان حافظ در شب های یلدا یکی دیگر از برنامه های ایرانیان می باشد و از دیرباز مرسوم بوده است چنانچه برای تفآل زدن به حافظ مخاطب مورد نظر نیت می کند و بزرگ مجلس که قرار است قال بگیرد از او می خواهد این جمله را با خود تکرار کند:ای حافظ شیرازی، تو کاشف هر رازی، من طالب یک فالم، بر من نظر اندازی… 

و سپس دیوان را باز کرده و غزل بالای سمت راست را خوانده چراکه جواب تفآل می باشد اگر با وسط غزل مواجه شدند فال باید از ابتدای غزل یعنی صفحه پشت خوانده شود.پس از اینکه غزل خوانده شد آن را تفسیر می کنند .چنانچه فال با محتوای مثبت از آب در آمد یعنی فال خوب است اما اگر منفی بود یعنی بد است البته نا گفته نماند تمامی غزلیات حافظ محتوایی روحیه بخش و عاشقانه دارند. 

و همچنین شاهنامه خوانی جزء جدایی ناپذیرترین برنامه های شب یلدا می باشد که از دیرباز رایج می بوده است شاهنامه ها اگر با شیوه نقالی خوانده شود جذابیتش صد چندان می شود . شانس بزرگی هست که در خانواده تان چنین شخصی را داشته باشید. 

جشن شب یلدا در اقوام مختلف ایران:

گیلانی‌ها: گیلانی ها در شب یلدا فال «هندانه پوس» یا همان پوست هندوانه می‌گیرند. آن‌ها در این شب هندوانه را به چهار قسمت تقسیم می‌کنند و قسمت‌ها را پشت سرشان می‌اندازند. اگر دو قاچ هندوانه سفید و دو قاچ سبز بود، یعنی اینکه نتیجه فال نه بد است و نه خوب. اگر سه قاچ سبز و یک قاچ سفید باشد، یعنی خوب آمده و اگر برعکس این حالت باشد، یعنی سه قاچ سفید و یک قاچ سبز باشد یعنی بد است. اگر هر چهار قاچ سبز باشد، یعنی خیلی خوب است و می‌توان رویابافی کرد و اگر هرچهار قاچ سفید باشد، یعنی خیلی بد است و نباید چندان به موضوع دل خوش کرد.

شیرازی‌ها :شیرازی ها در شب چله فال کلوک می‌گیرند. آن‌ها در این شب نشانه خاصی مثلا یک اسکناس را درون کوزه بزرگ و دهان‌گشادی می‌اندازند و بعد فردی می‌آید و نشانه را برمی‌دارد و برای فرد مورد نظر فال حافظ می‌گیرد، از شعری که آمده می‌شود به نتیجه فال هم پی برد.

قزوینی‌ها: قزوینی ها در شب یلدا سفره شب‌چره می‌اندازند. آن‌ها در شب چله خنچه‌ای متشکل از کله قند و هفت نوع میوه مثل گلابی، خربزه، سیب و هندوانه را از طرف داماد برای عروس می‌فرستند. این خنچه با نام خنچه چله شناخته می‌شود.

تبریزی‌ها: تبریزی ها معتقدند با خوردن هندوانه سوز و سرمای زمستان از آن‌ها دور می‌شود؛ بنابراین در شب یلدا هندوانه می‌خورند و بیشتر وقت‌ها اولین ضربه به هندوانه را ریش سفید و بزرگ فامیل می‌زند. او در این زمان می‌گوید بلا‌ها را امروز بریدیم.

کهکیلویه و بویر احمد: بزرگان فامیل در کهکیلویه و بویراحمد در شب یلدا برای سایر اعضای خانواده متیل می‌گویند. متیل داستانی افسانه‌ای و طولانی بوده که نسل به نسل و به طور شفاهی از گذشتگان به ارث رسیده است. آیین کاسه بهره یا بردن غذا برای همسایه‌های فقیر یکی دیگر از آیین‌های سنتی مردم دیار کهکیلویه و بویراحمد است.

خراسان جنوبی: مردم خطه خراسان جنوبی در شب یلدا مراسم کف زدن را برگزار می‌کنند. آن‌ها در این شب ریشه گیاهی به نام چوبک را در آب خیس کرده و پس از چند بار جوشاندن، در ظرف بزرگ سفالی به نام «تغار» می‌ریزند. مردان و جوانان فامیل با دسته‌ای از چوب‌های نازک درخت انار به نام «دسته گز» مایع به دست آمده را آنقدر هم می‌زنند تا به صورت کف درآید و این کار باید در محیط سرد صورت گیرد تا مایع به دست آمده کف کند. کف آماده شده با مخلوط کردن شیره شکر آماده خوردن شده و پس از تزیین با مغز گردو و پسته برای پذیرایی مهمانان برده می‌شود.

همدانی‌ها: همدانی ها در شب یلدا فال سوزن می‌گیرند. آن‌ها در این شب دور تا دور اتاق می‌نشینند و پیرزنی به طور پیاپی شعر می‌خواند. دختر بچه‌ای پس از اتمام هر شعر بر یک پارچه نبریده و آب ندیده سوزن می‌زند و مهمان‌ها بنا به ترتیبی که نشسته‌اند شعر‌های پیرزن را فال خود می‌دانند.

مردم کرمان: کرمانی ها هم شب یلدا را تا سحر انتظار می‌کشند تا از قارون افسانه‌ای استقبال کنند. آن‌ها باور دارند قارون در لباس هیزم‌شکن برای خانواده‌های فقیر تکه‌های چوب می‌آورد. این چوب‌ها به طلا تبدیل می‌شوند و برای آن خانواده، ثروت و برکت به همراه می‌آورند.

تهران: یلدای تهران با میوه‌های تازه فصل پاییز ، میوه‌های خشک شده تابستان آجیل مخصوص، شیرینی و هندوانه به صبح می‌رسید.

زنجان: یلدا در میان زنجانی ها شبی میمون و مبارک است که توسط آنها گرامی داشته می شود. صله ارحام یکی از بهترین دستاوردهای شب یلدا عنوان است. در زنجان در شب چله پیران و خردسالان جوانان و به خصوص بزرگترهای ایل در کنار هم جمع می شوند.

اصفهانی‌ها: اصفهانی ها دوشب را به عنوان شب چله برپا می‌کردند و آیین‌های مخصوص به این شب را به جا می‌آوردند. آیین شب چله در شهر اصفهان خانوادگی برگزار می‌شده است و خانواده‌های اصفهانی با پهن کردن سفره‌یی با عنوان «سفره شب چله»، این شب را گرامی می‌داشتند.

شب یلدا در قوم بختیاری: بختیاری ها به عنوان شب چله خوانده می‌شود، بختیاری‌ها در این شب کدو تنبل‌های بزرگی که نماد خورشید را برای آن‌ها دارد، آب‌پز می‌کنند و آن‌را به صورت ریز ریز شده در آش کشک می‌خورند.

لرها: شب چله در میان مردم مناطق لر و لر نشین دارای آداب و رسوم خاصی است و به آن «شو اول قاره» می‌گویند. شب نشینی، دید و بازدید اقوام، فال چهل سرو، فال حافظ، پختن غذاهای خاص این شب، دراز کردن شال یا چادری از پشت بام همسایه برای دریافت آجیل و میوه از سوی دیگر همسایگان و خواندن اشعاری به همین منظورمثل، امشو اول قاره، خیر د هونت بواره ( امشب اول یلدا یا اول زمستان است خیر ازخانه ات ببارد) ، نون و پنیر و شیره _ کیخا هونت نمیره (نان و پنیر و شیره کدخدا (صاحب خانه) خانه ات نمیرد) ، چی به علی کوشکه بیاره( چیزی بده علی کوچک یا بچه ات بیاورد) میخوانند.

خوراکی های شب یلدا

میوه شب یلدا:

۱ – هندوانه

بااینکه هندوانه یک میوه تابستانی و یادآور گرمای تابستان و حرارت است یکی از خوراکی های اصلی شب یلداست. باور بر این است، اگر مقداری هندوانه در شب یلدا بخورید در سراسر زمستان طولانی، سرما و بیماری بر شما غلبه نخواهد کرد و این باور، با خواص هندوانه که سرشار از ویتامین‌های A و B و C است، مطابقت دارد. هندوانه همچنین بهترین منبع بتاکاروتن و لیکوپن است که از آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی هستند و از بروز سرطان‌ جلوگیری می‌کنند. ازآنجایی‌که ۹۰ درصد بافت هندوانه از آب تشکیل‌شده است، برای رفع عطش و شادابی پوست و برای جلوگیری و دفع سنگ کلیه نیز بسیار مفید است.

 

۲ – انار

یکی از زیباترین و اصلی‌ترین خوراکی های شب یلدا انار است. این میوه در سفره شب چله نماد شادی و زایش است، انار میوه‌ای است که از قدیم از آن به‌عنوان میوه‌ای خون‌ساز یاد می‌شود و نوشیدن آب انار به افراد ضعیف توصیه می‌شود چراکه سرشار از آهن است و درنتیجه موجب افزایش انرژی و خون‌سازی در بدن فرد می‌شود. انار سرشار از آنتی‌اکسیدان، ویتامین C و پتاسیم است و سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌گردد. همچنین در کاهش کلسترول خون و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی نیز مؤثر است. ازآنجاکه انار تصفیه‌کننده خون است و خون مانند زندگی یا زایش دوباره انسان است، به همین علت انار را نماد زایش و شادی می‌دانند.

۳سایر میوه‌های زمستانی

در شب یلدا به‌غیراز انار و هندوانه اصولاً ظرف میوه‌های متنوع مانند سیب، پرتقال، ‌ازگیل،‌ خرمالو، کیوی،‌ نارنگی و… دیده می‌شود که هرکدام خواص بسیاری دارند. مثلاً سیب به‌عنوان میوه‌ای خوش عطر با داشتن منبع غنی از ویتامین‌ها برای سلامتی انسان بسیار مفید است. سیب همچنین به بهبود تنفس، درمان و پیشگیری از آسم، افزایش انرژی بدن، افزایش بینایی و بهبود دیابت نیز کمک می‌کند.

۴انگور یا کشمش

مصرف انگور در شب یلدا به علت داشتن خاصیت گرمی و خواص فراوان توصیه‌شده است. درگذشته انگورها را به‌صورت آونگ به هم وصل کرده و درجایی خنک آویزان می‌کردند و در شب‌های سرد زمستان به‌ویژه شب چله و در مجالس و میهمانی‌‌ها از آن‌ها استفاده کرده از میهمانان خود با آن پذیرایی می‌کردند. در برخی از مناطق نیز انگور را در سرکه نگه‌ داشته و خوراکی از انگور به نام حلالی برای شب یلدای خود و خانواده تهیه می‌کردند.

۵ – آجیل

یکی از خوراکی های شب یلدا که با شب‌نشینی طولانی شب چله هماهنگی دارد آجیل و تنقلات است. آجیل دارای انواع ویتامین‌های گروه E و B، روی، کلسیم، فسفر و پتاسیم، منیزیم، ویتامین A و پروتئین است که وجود این مواد در بدن موجب افزایش تراکم استخوان و جلوگیری از ریزش مو و چین‌وچروک پوست، درمان افسردگی، افزایش قدرت بینایی و رفع خستگی و گرفتگی عضلات می‌شود. آجیل‌ها با داشتن اسیدهای چرب امگا ۳ و چربی غیراشباع ضامن سلامتی قلب بوده و با داشتن مقادیر زیادی فیبر باعث کاهش میزان کلسترول خون می‌شود. آجیل شب یلدا شامل پسته، بادام، گردو، فندق است. آجیل سنتی نیز شامل ‌تخمه آفتاب‌گردان، گندم بوداده، نخود برشته، شاهدانه، برنجک، تخمه هندوانه و کدو، بادام، پسته، فندق، گردو، کشمش و مویز، انجیر و توت خشک و… می‌شود.

۶ – لبو

ریشه چغندر پخته‌شده لبو نام دارد که جایگاه ویژه‌ای در میان خوراکی های شب یلدای ایرانیان بازکرده است. لبو در شب‌های سرد زمستان بسیار مطبوع بوده و دارای خواصی چون شستشوی معده برخوردار می‌باشد. همچنین دارای مقادیری مواد مغذی و ترکیبات مؤثر فولات، کلسیم، منگنز، پتاسیم، آهن، بتانین، اسیدمالونیک و فیبر است.

۷ – شیرینی‌ها و دسرها

شیرینی‌ها در اکثر مهمانی‌ها حضور دارند و در شب یلدا نیز شیرینی‌هایی مثل باسلق، قطاب، پشمک و دسرها، کیک‌ها و شیرینی‌های خانگی از خوراکی های اصلی جشن یلدا محسوب می‌شوند. بهتر است در این شب از زیاده‌روی در خوردن شیرینی اجتناب کنید.

غذای شب یلدا:

1- انار پلو

اگر در شهر شما غذای خاصی برای این شب پخت نمی‌شود و می‌خواهید یک غذای برنجی درست کنید؛ انارپلو پیشنهاد ما به شماست. برای تهیه این غذا به انار دانه شده، خلال پسته، گشنیز تازه خرد شده، پودر تخم گشنیز، کشمش پلویی و زعفران احتیاج دارید. طرز تهیه این غذا هم بسیار ساده است.

 2- خورشت انار

برای تهیه خورشت مسمای انار به مرغ، پیاز، اناردانه شده، رب گوجه و انار و زعفران احتیاج دارید. پیازها را خرد کرده و همراه با مرغ تفت دهید. سپس انارهای دانه شده را همراه با رب گوجه و زعفران به پیاز و مرغ اضافه کرده و می‌گذاریم تا ۴۵ دقیقه کاملا جا بیفتد. بعد از اینکه کاملا جا افتاد، رب انار را اضافه می‌کنیم. 

3- کلم پلو شیرازی

شیرازی‌ها معمولا در این شب کلم پلو درست می‌کنند. غذایی با کوفته قلقلی و کلم بزرگ سفید که بسیار خوشمزه است. اگر دوست یا آشنای شیرازی دارید، حتما فوت و فن تهیه این غذا را از او یاد بگیرید.

4- خاگینه خرما

خاگینه خرما یکی از غذاهای سنتی زنجان برای این شب است. برای تهیه این غذا که فقط سالی یک بار و در شب یلدا درست می‌شود، باید کمی حوصله به خرج داد. در ابتدا مقدار زیادی پیاز را سرخ کنید، بعد کمی فلفل، زردچوبه، دارچین به آن اضافه کرده و کنار بگذارید. بعد خرما را در تابه تفت دهید، دقت کنید که نباید خرما را سرخ کنید. سپس مقداری کشمش پلویی، خلال پسته و بادام را در تابه تفت دهید. حالا به ترتیب پیاز، خرما، مخلوط کشمش و آجیل را در ظرف شیشه‌ای بچینید و روی ظرف دو عدد تخم‌مرغ بشکنید و کمی ادویه، نمک و زعفران روی تخم‌مرغ بپاشید و در ظرف را بگذارید. ده دقیقه بعد خاگینه خرما آماده است.

5- خوراک انار و بادمجان

برای شب یلدا می‌توانید خوراک انار و بادمجان را هم امتحان کنید. این خوراک با دانه انار، بادمجان سرخ شده، رب انار، آب جوش، نمک، لواشک، سرکه، پیاز داغ، روغن کنجد و گردوی خشک شده تهیه می‌شود. ابتدا بادمجان‌های سرخ شده بدون پوست را همراه با روغن کنجد، آب جوش و رب انار به مدت ۵ دقیقه پخته و نمک، سرکه و پیاز داغ را اضافه کرده، می‌گذاریم تا کاملا آب خوراک جمع شود و سس غلیظی باقی بماند. در آخر دانه‌های انار و گردو را روی خوراک ریخته، به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه می‌پزیم. در صورت دلخواه لواشک‌ را خرد کرده، برای تزیین به همراه خوراک سرو می‌کنیم. 

6- مرغ مسما

مرغ مسما هم یک خورشت عالی برای این شب است. در این خورشت مرغ، آلو، دانه انار، روغن کنجد و رب انار ریخته می‌شود. برای تهیه این خورشت ابتدا مرغ را با روغن کنجد کمی تفت می‌دهیم تا طلایی شود و بعد پیاز داغ، نمک و فلفل را اضافه می‌کنیم. حالا رب انار را با آب‌جوش رقیق کرده به مرغ اضافه می‌کنیم و به مدت ۳۰ تا ۴۰ دقیقه روی حرارت ملایم می‌گذاریم تا پخته شود. در مرحله آخر آلوها و دانه انار را اضافه می‌کنیم و دوباره به مدت ۱۰ دقیقه می‌گذاریم تا آب و رب کم شود؛ طوری که سس غلیظی باقی بماند و دانه‌های انار و آلو تغییر شکل ندهند.

نوشیدنی مناسب شب یلدا:

1- آب هندوانه

اگر می‌خواهید برای شب یلدا نوشیدنی سرد سرو کنید، آب هندوانه یک گزینه خوب است. 

2- اسموتی هندوانه

اسموتی هندوانه هم یکی دیگر از نوشیدنی‌های سرد و خوشمزه است. هندوانه، کیوی، موز، آب سیب و یخ را در دستگاه غذاساز یا مخلوط کن بریزید و با سرعت بالا به مدت ۳۰ ثانیه مخلوط کنید تا کاملا نرم و یک‌دست شوند. اسموتی را در لیوان‌های دلخواه ریخته و بلافاصله سرو کنید.

3- شربت عرق نعنا و کاسنی

می‌توانید شربت عرق نعنا و یا بید و کاسنی درست کرده و در لیوان‌های بلند بریزید، چند عدد از میوه‌های خشک مثل آلو و یا انجیر و برگه زردآلو درون لیوان‌های شربت انداخته و با برشی کوچک بر روی یک تکه لیمو و یا میوه‌های دیگر به شکل‌های مختلف، آن را در لبه لیوان قرار دهید و با نی از مهمانان خود پذیرایی کنید.

4- چای انار

چای انار یک نوشیدنی گرم برای این شب است. برای تهیه این نوشیدنی به دو سوم لیوان انار، ۲ پیمانه آب و نبات نیاز دارید. آب جوش را به همراه انار دانه شده و مقدار دلخواه نبات داخل قوری بریزید و به مدت نیم ساعت تا یک ساعت اجازه دهید تا دم بکشد. بعد از این مدت مواد را داخل صافی ریخته و با فشار دست شیره انار را خارج کنید. در صورت تمایل مقداری گلپر هم همراه چای دم کنید تا چای شما خوشمزه و خوش عطر شود.

5- دمنوش انار و گلپر

رای تهیه این دمنوش به ۳ عدد انار متوسط دانه شده، آب جوش یا آب انار، گلپر، چوب دارچین و نبات نیاز دارید. انار دانه شده را درون قوری ریخته و یک لیوان آب جوش روی آن بریزید. گلپر، نبات و چوب دارچین را اضافه کنید و روی حرارت غیر مستقیم (کتری یا وارمر) قرار دهید. بگذارید قوری برای حداقل یک ساعت روی شعله غیر مستقیم باشد تا کاملا رنگ بگیرد.

گیفت و هدیه شب یلدا

امروزه در مراسم های مختلف از طرف میزبان هدایای کوچکی که Gift نامیده می شود به رسم سپاسگزاری از حضور مهمانان و به عنوان یادگاری به آنها اهدا می شود. گیفت شب یلدا هم یکی از این هدایا است.

گیفت ها انواع مختلفی دارند که به سلیقه و خلاقیت و بودجه میزبان بستگی دارد که در راهنمای خرید کادو بطور کامل در مورد آن توضیح دادیم.

مدل های گیفت شب یلدا هم تنوع بالایی دارند. بسیاری از آنها را می توان به راحتی در منزل تهیه کرد. 

هدیه شب یلدا برای عروس چی بخریم؟

خرید هدیه شب چله برای نو عروس یکی از واجبات و سنت های ما ایرانی هاست. برای آشنایی با هدایا و آداب و رسوم شب چله برای عروس حتما مقاله زیر را مطالعه کنید.

مقاله هدیه شب چله برای عروس چی ببریم؟

هدیه مناسب شب یلدا برای داماد چیست؟

علاوه بر آداب و رسوم و خرید هدیه یلدا برای عروس و داماد، در برخی از خانواده ها برای داماد جداگانه هدیه ای تهیه میکنند. برای آشنایی با هدایا و آداب و رسوم شب چله برای داماد حتما مقاله زیر را مطالعه کنید.

مقاله هدیه شب یلدا برای داماد چیست؟

هدیه شب یلدا برای بچه ها چی بخریم؟

آشنا کردن کودکان با مناسبت های تاریخی، و آداب و رسوم کهن از وظایف پدر و مادر و مربیان و معلمان میباشد. آشنا شدن با این مناسبت ها و آداب و رسوم به شکل گرفتن هویت اجتماعی کودک بسیار کمک میکند و در آینده باعث ثبات شخصیت کودک میشود. برای پررنگ تر کردن این شب در ذهن کودک و داشتن خاطره ای خوب، درست کردن کاردستی در خانه یا مهدکودک ایده ی بسیار خوبی خواهد بود. میتوانید به عنوان نماد شب یلدا کاردستی هایی با مضمون هندوانه، آدم برفی، انار و… درست کنید.

 

پیشنهاد هدیه سازمانی شب یلدا:

از آنجاییکه شب یلدا یکی از باشکوه‌ترین و زیباترین جشن‌های ایرانیان بشمار می‌آید، تهیه هدایای سازمانی شب یلدا برای مشتریانتان و یا همچنین کارمندانتان باعث خواهد شد تا برند و نام تجاری کسب و کار شما شناخته‌تر شده و درنتیجه رشد قابل توجهی داشته باشد. شما می‌توانید هدایای ویژه‌ای را برای مشتریان خود در شب یلدا در نظر بگیرید و ضمن تبریک این روز، نام شرکت و یا برند خود را بر روی آن هدایا چاپ کرده و باعث رونق هرچه بیشتر کسب و کار خود گردید.

۱پشمک های خوشمزه

همانطور که می دانید پشمک یکی از خوردنی‌های شیرین و دوست داشتنی شب یلداست. در این روز شما می‌توانید سفارش دهید تا پشمک را در هر طرحی که دوست دارید و در صورت امکان در قالب‌هایی به شکل اسم و یا برند شرکتتان طراحی کنند و آن را در داخل جعبه مخصوصی قرار دهند و آخر سر شما بهمراه برچسب لوگوی خود بر روی جعبه اش، آن را تقدیم مشتریان خود کنید. پشمک با روکش شکلاتی و طراحی تبریک شب یلدا و برندتان بر روی بسته‌بندی تک تک آن‌ها نیز هدیه درخوری خواهد بود.

۲- ست رومیزی هدیه

ست رومیزی مخصوص اتاق کار می‌تواند یکی از بهترین انتخاب‌ها برای مشتریان شما بویژه آن‌هایی باشد که مالک شرکت هستند. شما می‌توانید این هدیه را با کادو پیچی مناسب شب یلدا و درج نام سازمان خود بر روی آن تقدیم مشتریانتان کنید.

۳- انار خشک

جعبه ای به شکل انار و یا هندوانه تهیه کنید و داخل آن را با انار خشک پر کنید و روی جعبه عباراتی مانند یلداتون مبارک، یلداتون اناری را بهمراه نام برند خود چاپ کرده و در نهایت آن را به مشتریان خود بفرستید. مشتریان و مخاطبان شما بدون شک تحت تاثیر این هدیه زیبای شما قرار خواهند گرفت.

4-آجیل

آجیل نیز یکی از خوردنی‌های خوشمزه این شب می‌باشد. سبد مورد علاقه خود را که می‌تواند بشکل انار و یا هر میوه و طرح مورد دلخواه خودتان باشد، انتخاب کنید و داخل آن را با چندین نوع آجیل پر کنید و سپس بعنوان هدیه‌ای برای مشتریان خود بفرستید.

5-دیوان حافظ هدیه بدهید

دیوان حافظ یکی دیگر از هدایای اکثر سازمان‌ها بویژه در مناسبت‌های خاصی از جمله عید نوروز، شب یلدا و … برای مشتریان خود می‌باشد. در کنار آن می‌توان خودکار و ساعت رومیزی حکاکی شده را نیز بعنوان هدیه در نظر گرفت.

6-کوکی‌های رنگارنگ 

کوکی نیز می‌تواند از دیگر گزینه‌های خوب بعنوان هدایای سازمانی ویژه شب یلدا باشد. همانند شکل زیر تعدادی کوکی در طرح انار، هندوانه، برف و … سفارش دهید و بر روی بسته‌ی آن نام شرکت خود را درج کنید.

 

شب یلدا چیست؟

شب چله آخرین شب پاییز است که فارسی زبانان آن را بسیار گرامی میدارند و معمولا دور هم جمع میشوند و جشن میگیرند.

شب یلدا 98 چه روزی است ؟ شب چله 1398 چه تاریخی است و چند شنبه است؟

تاریخ دقیق شب یلدا به شمسی سال ۹۸ مصادف است با شنبه 30 آذر ماه. همچنین تاریخ دقیق به میلادی مصادف است با 21 دسامبر 2019.

معنی یلدا چیست؟

کلمه یلدا برگرفته از واژهٔ سریانی ܝܠܕܐ به معنای «زایش» و «تولد» است.

توضیحات شب یلدا از زبان ویکی پدیا

از این مطلب راضی بودین؟

روی ستاره برای ثبت رای کلیک کنید!

میانگین امتیازات 0 / 5. تعداد نظرات: 0

هیچ نظری ثبت نشده است. افتخار بدین و اولین نفر باشین.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.