مشکل چیست؟

هر کسب و کاری برای  بقا  و پیشرفت  , نیاز به فروش و ارائه خدمات دارد و به طبع نیاز به پیدا کردن مشتری و حفظ مشتریان و تقویت رابطه خود با آنها  دارد , اهمیت حفظ مشتری ای  که  با هزینه بسیاری جذب می شود خیلی بیشتر از پیدا کردن مشتری جدید است.این نکته مهمی است که مدیران و متخصصان بازاریابی و مارکتینگ به آن واقفند.

باشگاه مشتریان چیست؟ بانک مشتریان ابزاری است جهت حفظ مشتریان و ایجاد ارتباط نزدیک تر یک کسب و کار با مشتریان خود و  ترغیب مشتریان سابق و بالقوه فعلی به استفاده مجدد از خدمات مجموعه شما,

وقتی شما  حتی یک فایل اکسل شامل شماره های تماس مشتریان خود دارید و در مناسبت های مختلف برای آنها پیام تبریک می فرستید در واقع به نوعی باشگاه مشتریان ساده و اولیه برای خود درست نموده اید و به ارزش حفظ ارتباط خود با مشتریان پی برده اید.

برای نیل به اهداف فوق  اکثر کسب و کارها به شدت از بانک مشتریان خود محافظت می نمایند و همواره سعی می کنند ,بر مشتریان خود بیفزایند .نظر سنجی کنند ,کادوی تبلیغاتی بفرستند ,مناسبت ها را تبریک بگویند و …..

هزینه جذب مشتری ؟ کافیست هزینه ای که سالیانه جهت تبلیغات خود می کنید تقسیم بر تعداد مشتریان خود بکنید تا هزینه جذب یک مشتری را به دست بیاورید.

بسیاری از کسب و کارها به مناسبت عید نوروز یا شب یلدا یا شرکت در نمایشگاه ها , یکسری هدایای تبلیغاتی برای مشتریان خود می فرستند , و برخی دیگر نیز پیامک هایی ارسال می کنند که حاوی تخفیف هایی جهت خرید از کسب و کارشان است.

ولی این روش چقدر بازده دارد؟  و واقعا تبلیغات کور و بی هدفی نیست؟  در نمایشگاهی که تعدا د زیادی بازدید کننده دارید چقدر وقت دارید تا با مشتریان گپ بزنید یا انها چقدر راغبند که اطلاعاتشان را در اختیار شما قرار دهند؟؟

در رقابت میان کسب و کارها ,کسب و کاری موفق تر است ,که رگ خواب مشتری در دستش باشد ,فرق نمی کند یک سوپر مارکت باشید یا یک شرکت بین المللی

بسیاری از کسب و کارها به روش سنتی و مرسوم به دادن هدایای تبلیغاتی به مشتریان خود می پردازند ,که این مشتریان می توان خریداران فعلی ,خریداران بالقوه و یا شرکت کنندگان در همایش و سمینار شما و یا بازدید کنندگان از غرفه شما در نمایشگاه باشند.

مشکل هدایای تبلیغاتی  مرسوم

  • هزینه بر بودن هدایای نفیس
  • بی هدف بودن و عدم امکان رد گیری نتیجه و تاثیر هدیه
  • قطع ارتباط پس از دادن کادو
  • فراموش کردن کادو دهنده توسط مشتری
  • مطابف سلیقه مشتری نبودن
  • تکراری بودن اغلب هدیه ها
  • انبارش هدیه ها
  • و…….

ما برای حل مشکلات بالا پیشنهاد تشکیل باشگاه  مشتریان  را می دهیم ,مشکل بعدی ایجاد باشگاه مشتریان است که اکثر کسب و کارهای کوچک و متوسز را از راه اندازی ان منصرف می کند.

اگر شما یک کسب و کار دارید برای ایجاد باشگاه مشتریان توسط خودتان  مشکلاتی پیش روی شماست  که همین مشکلات اغلب شرکت ها را  از راه اندازی و اداره یک باشگاه مشتریان منصرف می کند ,مثل :

  • تشکیل باشگاه مشتریان هزینه بر است (زیر ساخت ,نیروی انسانی ,بانک اطلاعاتی ,ارسال ها  و…….)
  • کسب و کار ها به دلیل محدودیت اعضا نمی توانند سایر شرکت های خدماتی را راغب به ارائه خدمات به باشگاهشان نمایند ,بنابراین خدمات محدودی خواهد داشت و عضویت در باشگاه جذابیتی برای مشتری ندارد.
  • دشواری ایجاد   حفظ خدمات یکنواخت در دراز مدت
  • تیم پشتیبانی قوی
  • نیاز به یک مدیر تمام وقت
  • و…….